För flera år sedan grävde jag ur källaren, lade isolering och gjöt betonggolv med vattenburen golvvärme. Vi kör bergvärmepump. Det jag inte tänkte på då var hur kallt och fuktigt ett duschrum i källaren blir under sommarhalvåret när pumpen inte matar ut värme till golven. Jag har heller inget behov av att värma alla 16 kvadrat som ligger på samma slinga, bara den kvadratmeter som utgör dusch. Vad är bästa lösningen för ett trevligare och torrare klimat där? Elgolvvärme och klinker eller microcement ovanpå (jag gillar ändå inte nuvarande material)? Skruva med inställningarna i bergvärmen så att den fortsätter att värma trots sommartemp? Då får man väl stänga andra slingor och radiatorer. Sätta en cirkpump med elpatron för de 16 kvadraten? Vad är er input? /Henrik
 
Nja, jag har en avfuktare i angränsande tvättstuga men skulle behöva dra in den i duschen varje morgon för bästa effekt. Låter sig inte riktigt göras.
 
H Henrikd75 skrev:
Nja, jag har en avfuktare i angränsande tvättstuga men skulle behöva dra in den i duschen varje morgon för bästa effekt. Låter sig inte riktigt göras.
Golvraka för att få bort det mesta vattnet efter duschandet, och sedan öppna från tvättstugan till duschen så att avfuktaren tar resten? (Eventuellt stänga dörren ut från tvättstugan.)
 
Normalt bör du ha igång litet värme i källaren även under sommarhalvåret. Ställ in VP så den ger litet värme därnere, efter egen erfarenhet bör det ligga kring 19-20 grader rumstemp på sommaren. Avfuktare kan hjälpa en hel del också för att få ett skönt källarklimat.
__
PS. Sedan givetvis att du har bra frånluftsventilation i dessa utrymmen, behövs oftast fläktar typ Fresh Intellivent med ett inställbart grundflöde och att det kan varva upp när fuktdetektorerna känner av hög luftfuktighet. Vi har 2 + 2 i källaren, i badrum och tvättstuga.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.