Svenska leverantörer av LED-list är lite av en djungel, i alla fall för mig. Det går att få reda på relativt mycket om kinesiska/amerikanska leverantören via Youtube och annat, men svenska leverantörer? För mig ser det ut som att man kan välja på antingen svindyra fabrikat typ de man hittar i byggvaruhusen, eller kinaprylar som man inte vet något alls om vad gäller kvalitet.

Just nu är jag ute efter något runt 1000-1500 lumens/meter, färgtemperatur 4000-5000K, bra ljusdiffusion, och helst 24V; som ska monteras i en infälld profil under köksskåpet*). Men jag kommer också att behöva köpa mer av olika slag; RGBW, adresserbara, och högeffektlister för infällning i tak som allmänbelysning, så jag är ute efter en leverantör som har stort utbud också.

Vem köper ni era LED-lister från?

*) Jag har provat några meter av en vettig LED-list med väl fungerande styrdon från Bauhaus(!), men deras utbud för övrigt är ju minst sagt inget vidare. Philips/Hue är ur leken pga pris, Govee är kul saker, men inte lämpade för fast installation (och ofta dyra).
 
MrJay
Det finns AFAIK inte en leverantör som är bäst på allt. Drivdon är Mean Well grymma på, beroende på vilken LED-list du är ute efter (teknik, chipset, spänning, längd etc.) så finns det ett antal tillverkare att kika på. Jag rekommenderar att du tar ett titt på några av Youtube-kanaler som gör djupgående analyser och jämförelse för att hitta en leverantör som passar dig.
 
  • Gilla
phjalmarsson
  • Laddar…
Richard_F
Jag köpte ledlister till vårt kök från Xcen. Köpte dynamisk vit och styr med plejds dirver.

Köpte även deras passande aluminiumprofil för infälld montering. Är mycket nöjd.

Oklart hur passar in i din prisklass men skulle tro att det är billigare Philips.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Det finns AFAIK inte en leverantör som är bäst på allt. Drivdon är Mean Well grymma på, beroende på vilken LED-list du är ute efter (teknik, chipset, spänning, längd etc.) så finns det ett antal tillverkare att kika på. Jag rekommenderar att du tar ett titt på några av Youtube-kanaler som gör djupgående analyser och jämförelse för att hitta en leverantör som passar dig.
Jo, MeanWell gör bra trafo/drivdon (och de finns säkert att köpa både här och där), men det är väl den minst kritiska komponenten i och med att de är lätta att byta ut om det skulle behövas. Styrdon är då mer kritiskt eftersom de ska integreras i befintliga system (jag kör Hubitat, och är nog på väg över till HomeAssistant tillsammans med xxx för adresserbara lister "när som helst"), och ljuslistens egen kvalitet förstås.

Youtubesvängen har jag varit i, men jag tycker att jag landar i fabrikat som inte finns tillgängliga i Sverige/Europa (förutom "big names" som Govee och Hue då)..

Jag kan leva med att handla från mer än en leverantör, och tacksam för alla tips. Lokala leverantörer är att föredra, men även utländska som har snabb och billig frakt. Och om jag ska börja nånstans så är det i så fall list+profil till köket i det ursprungliga inlägget på c:a 6-8m, så totalt ungefär 9000 lumen, vilket borde bli 80-100W eller så?
 
MrJay
Vi har valt BTF adresserbara LED-lister på 24V med ESP32-baserad styrning kopplad mot centralt HA system. Tyvärr dåligt med kvalitetsgrejer i detta land till överkomligt pris.
 
  • Gilla
phjalmarsson
  • Laddar…
Jag hade nog kollat Hidalite för en bra ledlist under köksbänk. Plejd har en egen list som också är trevlig, men helt ärligt blev jag lite besviken på styrkan (Tror det är typ 900lm/m)
 
Richard_F Richard_F skrev:
Jag köpte ledlister till vårt kök från Xcen. Köpte dynamisk vit och styr med plejds dirver.

Köpte även deras passande aluminiumprofil för infälld montering. Är mycket nöjd.

Oklart hur passar in i din prisklass men skulle tro att det är billigare Philips.
Tack för tipset! Inte direkt jättebilligt, men ett stabilt sortiment, och ger ett seriöst intryck. Tyvärr stängt över sommaren så det blir inte för projekt 1, men kanske senare.
 
Jakopp Jakopp skrev:
Jag hade nog kollat Hidalite för en bra ledlist under köksbänk. Plejd har en egen list som också är trevlig, men helt ärligt blev jag lite besviken på styrkan (Tror det är typ 900lm/m)
Tack för tipset. Jag har nog alltid sett Hidealite som ett dyrt B-märke från byggvaruhusen för de som inte har så bra koll, men på hemsidan ser deras sortiment hyfsat ut i alla fall, och jag gillar verkligen den här listkombon som jag inte sett någon annanstans*)! Någon som har en länk till ett bra test av deras grejer?

*) Jag misstänker att den kommer att vara dyr hos dem. Någon som sett en sådan någon annanstans?
 
MrJay MrJay skrev:
Vi har valt BTF adresserbara LED-lister på 24V med ESP32-baserad styrning kopplad mot centralt HA system. Tyvärr dåligt med kvalitetsgrejer i detta land till överkomligt pris.
Vilket system valde du för den adresserbara styrningen? Är du nöjd med den? [Finns det någon bra tråd här för dessa diskussioner?]

Jag gillar Dave's Garage/Nightdriver, om inte annat för att vi har samma diagnos ;-), men å andra sidan är det skönt att ha något som är lite mer klart-att-köra och mindre hacka själv. Jag har aldrig gjort specifikt ESP32-baserade projekt, men skulle känna mig trygg med det. Men köper hellre en "färdig låda" än lägger alltför mycket tid på att löda och bygga in i en praktisk låda.
 
MrJay
phjalmarsson phjalmarsson skrev:
Vilket system valde du för den adresserbara styrningen? Är du nöjd med den? [Finns det någon bra tråd här för dessa diskussioner?]

Jag gillar Dave's Garage/Nightdriver, om inte annat för att vi har samma diagnos ;-), men å andra sidan är det skönt att ha något som är lite mer klart-att-köra och mindre hacka själv. Jag har aldrig gjort specifikt ESP32-baserade projekt, men skulle känna mig trygg med det. Men köper hellre en "färdig låda" än lägger alltför mycket tid på att löda och bygga in i en praktisk låda.
Inga trådar här så vitt jag vet, jag gillar inte att visa upp mig 🙂

Själva kontrollerkorten blev QuinLED Quad med WLED mjukvaran. Har inte testat Nightdriver även om jag gillar Microsoft Dave och följer honom, chipset vi kör med är väldigt nytt och något säger mig att det kanske inte fungerar med hans mjukvara. Jo, jag är supernöjd och det fungerar finfint.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.