Tänkte jag skulle höra mer er om era erfarenheter av klyvyxor. Bakgrunden var att efter årets jobb på vedbacken så blev det några (5) usla bitar som var för stora för att gå igenom vedklippen. I stället för att komplettera med en potent vedklyv så tänkte jag att det absolut bästa i detta läge är att komplettera med en bra klyvyxa.

Så, vilken är enligt er erfarenhet den bästa?

Fiskade upp denna test där det fanns en bra sammanställning. Gäller den fortfarande, tycker ni? Eller kan denna makalösa manick vara något?
 
Jag har en Fiskars. Den är RIGTIGT bra.d^_^b
 
Jag tycker en släggyxa är bäst. Utom möjligen till spisveden. Man ska låta yxans tyngd göra det mesta av jobbet.
 
Min Fiskars har jag slagit av skaftet på.
Nästa blir en Gränsfors
 
Jag har en klyvyxa från gränsfors men har ju aldrig provat någon annan klyvyxa utan bara vanliga yxor tidigare. men jag tycker den är suverän (Kan ju kanske bero på att jag bor 3 km från fabriken.)och ångrar att jag inte köpt en tidigare.
 
Hur h-lsike har du fått av skaftet på Fiskarsen? Nå ifall det händer igen så kontakta Fiskars så lär du få en ny...
 
En liten sne träff och den sprack.
Jag kanske är ovanligt starkd^_^b
 
En Fiskars eller Gränsfors röstar jag för. Fiskars yxan är något mer nybörjarvänlig med sitt robusta skaft medan Gränsforsaren känns som en yxa för generationer... :)
 
Har själv en Fiskars och är super nöjd -Träffar dock rätt ;)
 
Jag har både klyvyxa och släggyxa från Gränsfors.
Otroligt nöjd med dessa.

Eftar att ha kluvit 5 kubik björk, halvmetersved, var eggen fortfarande så vass att
den fastnade i nageln när jag provade hur vass den var.


//
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.