Mikael_L
Ja, om man vill hitta något enkelt och snabbanvänt, men inte lika stadigt och besvärligt att montera som molly, för att montera i gipsskiva i tak och vägg?
Vad finns det för fina grejer?

Först kan man ju börja med aningens mer grovgängad skruv:
Som t.ex. denna som elektrikerna gillar för att fästa lätta grejer direkt i gips. Kabelkanaler och ev någon dosa.
69570.jpg

Men denna håller ju speciellt fantastiskt, lite tyngre montage så går den ju snabbt bort. Och kräver dessutom rejält varsam hand vid montering.

Vad är nästa steg?
Plugg som korvar ihop sig på baksidan?
Mea-genon.jpg
http://www.lensona.se/mea-universalplugg-p-101.html?sort=3d&page=1
Fischer och många andra har liknande produkter


Islagsplugg av något slag?
50091737.JPG

Gipsankare som man skruvar in i skivan?
gipsankare-driva-1.png


Få höra nu vad ni brukar använda, och vad ni tycker om produkterna! :)
 
Gipsankare tycker jag funkar bra, är det bara någon mindre tavla som ska upp så brukar jag slå i en dyckert lite snett uppifrån.
Annars är det ju inte jättejobbigt med molly om man kostat på sig en mollytång för en femtiolapp och en borr i rätt dimension. Finns bra mollykrokar för taklampor också om man har gipsat tak.
 
Mikael_L
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Jag brukar köra Duo-Max, gammal yrkesskada sen elmickleritiden.
 
Mikael_L
Fotografen skrev:
Jag brukar köra Duo-Max, gammal yrkesskada sen elmickleritiden.
Bild, länk , något ...?


Annars har jag letat på nätet efter Gunnebo universalplugg GB, men börjar misstänka att den har utgått ifrån sortimentet. Får väl ändå testa mina, och är dom bra vara rädd om de dryga 100 jag har kvar. :cool:

Annars har jag hittat Fischer UX, som verkar vara lite åt samma håll.
http://www.harald-nyborg.se/fischer-ux-uniplugg-6x35-50-st.html
http://www.fischersverige.se/Portal...an_infastning/_dokument/Universalplugg_UX.pdf
Det är bra att den mindre klarar sig med 6mm hål (som Gunnebo GB) så man inte behöver vålda upp jättelika hål.
 
I första hand försöker jag hitta en regel att skruva i...
...i andra hand så skruvar jag in en bräda i en eller flera reglar och fäster i denna istället.

Sedan har jag provat de flesta infästningar som nämns ovan och fler, om det är någon form av ojämn belastning eller vibrationer så ger antingen pluggen eller gipset oftast upp efter ett tag.

Jag har till och med en gång öppnat hål i gipset och (genom gipset) skruvat fast en bred bräda bakom det, lagt tillbaka gipset, spacklat och målat för att få en hållbar lösning.

Molly är annars bäst. Har använt en variant som ser ut ungefär som Molly, men är gjord i plast också. Den var ganska bra, men krävde ett större hål (en variant av den korvande pluggen ovan och Fischer UX). Spikpluggen ovan tycker jag fungerar bra för att fästa golv- och taklister i gips, samt för en lättare tavla - men den är inget för en halvtung infästning.

Gipsankare som skruvas in har jag ingen god erfarenhet av, de pulveriserar gipset rätt snabbt även vid milda vibrationer (att man smäller ytterdörren så att väggarna skakar är ju något som händer ibland).
 
Mikael_L
Fotografen skrev:
[bild]
Ja se där. Den behöver också bara ett 6 mm hål, för den minsta varianten. Jag tycker det är bra med infästningar som inte kräver att man gör bombkraterstora hål ifall det bara är en liten hyfsat lätt pryl som ska fästas.
 
Jag hade testat med snap toggles. Aldrig testat själv men verka smidigt.
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Molly räcker för mig. Håller ett par handdukstorkar och ett litet skåp på plats.
Har i och för sig gips bara i våtrummen, och där får man ju knappt skruva ändå.

Alla andra väggar är i gammalt hederligt trä, tack och lov :)

PS
Det är inte för inte som jag döptes till KnockOnWood :cool:
 
Thomas59
Allt annat än Molly, som är ett dj-ens påfund.

Inte för en som har Mollytång kanske men för de flesta andra som inte är proffs. Dj-vulen väntar dock på dig iaf till den dag Mollypluggen ska tas bort.

Finns andra enklare infästningsmetoder som är lika bra eller bättre.

Tex snap toggles som monteras utan verktyg (jmf mollytång), behöver behöver mindre hål, blir helt flush med väggen, tål mer last, har längre skruv (behövs ibland), enkla att ta bort och utan att skada gipsskivan (verktyg behövs ej).

Kan faktiskt inte komma på något skäl att använda Mollyplugg. Kan ni?
 
OXYD
Tar aldrig bort molly som ej används. slår in det en milimeter i gipset och spacklar över :)
 
  • Gilla
Anna.p
  • Laddar…
På alla "riktiga" Molly kan den yttre flänsen lätt brytas bort, så att det går att slå in eländet om den skall bort.

Och självklart har man en mollytång i verktygslådan!
1059213m.jpg

OXYD skrev:
Tar aldrig bort molly som ej används. slår in det en milimeter i gipset och spacklar över :)
Det är kanske inte så smart om den sitter i ett våtrum med tjock plast-väggmatta :confused:
 
Det som är i särklass bäst för lite större laster heter PLATTIPLUGG det finns några olika storlekar men GOOGLA och se.
Det finns INGET som klarar samma belastning i gipsskivor.
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
OXYD
Det var nytt. Visste inte man kunde bryta loss flänsen på en molly. Tycker de brukar sitta som faen. Du skriver riktiga molly. Vilket märke är det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.