Hej!

Vi ska ha häck runt hela tomten och undrar nu vilka plantor man ska välja.

Tanken är att det ska växa FORT och bli TÄTT och gärna vintergrönt. Är egentligen inte så förtjust i barrväxter, finns det några alternativ? Vill ha häcken upp till 2 meter hög när den är klar. Helst i år...  ::) På baksidan vill vi ha häcken ända upp till 4 meter.

Vad ska man välja?? Växtzon är 2 eller 3. Har någon några bilder så är det ju kul!

Mycket tacksam för svar!

//Helena
 
Säger du fort, tätt och vintergrönt är thuja det första jag tänker på även om det är en barrväxt. Tycker själv i o f s att idegranshäck är snyggare men den är inte så snabb.
Thuja finns ju också att köpa i stora plantor för er som har bråttom - men billigt blir det inte...

För att nämna ett icke-barr-alternativ finns det också en vintergrön sort av liguster, jag har för mig att den heter 'Atrovirens'. Jag är litet skeptisk till den därför att där jag bodde tills i somras tyckte jag att den såg rätt "trött" ut vintertid även om bladen inte föll av, så det kändes som en vintergrönska av rätt begränsat värde...men det var i zon IV, kanske är den piggare där du bor, fråga lokala trädgårdshandlare!
Fråga i så fall också om den går att få upp till fyra meter för så hög ligusterhäck har jag inte sett.

Utomlands, t ex i Holland, ser man ofta häckar av järnek men jag tvivlar på att det går så bra i vårt svenska klimat. Vi kan ha den i skyddade lägen men står den blåsigt och soligt till förlorar den gärna många blad årligen p g a vintertorka - och såna lägen är ju svårt att undvika helt när det ska vara häck.

Inget lysande urval men så är det när det gäller vintergrönt - urvalet utöver barrväxter är rätt begränsat i vårt klimat och ännu mindre om man dessutom vill ha någonting snabbväxande.
 
Liksom farsan, så är det första också thuja som jag tänker på.
Ide´gran snyggare och dyrare
Spirea inte vintergrön, men fin ändå
Liguster jättefin, vintergrön men växer inte så fort
Jag fick tips på Häggmispel, men har nog inte sätt någon sådan i verkligheten. Tror den växer ganska snabbt.
 
Häggmispel växer ganska snabbt och är ganska snygg, satte sån vid förra huset. Är ju dock inte vintergrön. Kan bli 5-6m har jag för mig.
 
Liguster beror ju på zon också - vintergrön i stockholm dock.

Thuja är egentligen inte häckväxt - den blir 4 meter i basen och 12 meter hög ;-)
Ta idegran om du vill ha en barrväxt - den kan klippas ordentligt och bryter nytt
på gammal ved (men är dyrare)

Om det är insynsskydd på vintern du är ute efter så avenbok kanske ? Den släpper
inte löven så du får en kopparfärgad mur på vintern.

2 meter är ju inget problem - det är mera en kostnadsfråga. Det går att få tag i thuja
i 180 cm för 500 spänn styck (sättes med 60 cm). Samma för avenbok, det är en
kostnadsfråga.

Mvh
/Angelven
 
Nu slänger jag in en liten fråga här också.. =)
Vi ska sätta thujahäck runt vår tomt och tänkte höra om detär någon som vet på ett ungefär vad dessa plantor (typ occidentalis) kostar per styck i storlek ca 30 cm höga???
 
fridasven skrev:
Nu slänger jag in en liten fråga här också.. =)
Vi ska sätta thujahäck runt vår tomt och tänkte höra om detär någon som vet på ett ungefär vad dessa plantor (typ occidentalis) kostar per styck i storlek ca 30 cm höga???
På zetas hemsida http://www.zetas.nu kan man ladda ner deras katalog som
PDF. De har hög kvalité och priser därefter, ofta angivet beroende på storlek. För oss
är den den givna uppslagsboken när vi skall handla växter - sedan kan man alltid välja
billigare och veta att man kanske inte får samma kvalité förstås ;-)

Deras rekommendationer är väldigt trevliga också (odlingsvärd/inte odlingsvärd, rådjurssäker etc)

Mvh
/Angelven
 
Försök att tänka om när det gäller vintergrön häck! Det är så lätt att förivra sig när man ska börja planera trädgård och man glömmer bort att lövfällande häckar i mångt blir väldigt vackra under säsongen man befinner sig ute och verkligen har behov av insynsskydd. Lövfällande ger också mer säsongsvariation. En 10-årig thujahäck kräver mycket arbete ... jag vet, för jag lämnade detta jobb till mina husköpare ;D.

Jag planerar nu 'ny' hörntomt med maximalt insynsskydd. Jag sätter bokhäckar - dubbla blir det så småningom. dessa kommer att ge insynsskydd även på vintern eftersom bladen till stor del sitter kvar. Boken kan hållas smal, växer snabbt och finns i flera varianter. Själv sätter jag rödbok efter att ha testat denna i min tidigare trädgård. Taxus är dyr - men vansinnigt vacker - växer långsamt och behöver bredd. Ligustern är jättesnygg men inte så snabb som man skulle vilja önska. Även spirea har nämnts - den är också snabb och man kan hårdklippa den efter blomningen och få 'hård grön' häck till eftersommaren. Däremot är den trist vid midsommar och ett par veckor efter man klippt den. Det finns mängder av friväxande häckar men dessa kräver mer plats och i många fall mindre arbetskrävande.

Wallströms i Skivarp, Söderslätt, har konkurrenskraftiga priser. Jag har precis varit nere och inhandlat min första häck. Man måste dock beställa tid - det är inget garden center.
 
Haft spireahäck - precis som du säger är den ju fantastiskt , helt underbar vägg av snö när den blommar - och tokkatastrof efteråt - eller i regn. Ett soggigt trist bajsbrunt klafs som ligger slängdt i tomtkanten ;-)

Bokhäck är väldigt vackert på vintern.
 
;) Gallrar man inte spirean och klipper den efter blomningen blir den inte rolig - speciellt om man har den riktigt högväxta sorten Van Houttei. Men spirea är mer lättskött än de flesta häckar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.