C
Tycker jag läst det mesta ( och då menar jag väldigt mycket...) om fosforavskiljning avseende hög skyddsnivå..... Tyvärr velar jag fortfarande mellan flockningsmedel i slamtanken respektive fosforfälla efter den slutna markbädden,sannolikt Biorock,....

Inte ens de leverantörerjag varit i kontakt med som säljer bägge varianterna av fosforrening bemödar sig om att svara på en entydig fråga: Vilket alternativ är att föredra, flockningsmedel eller fosforfälla?

Det gjorde inte heller kommunen:mad:

De vill ("vågar"?) inte uttala sig om vilken de själva skulle välja om de stod inför samma fråga....

Jag bortser nu från kostnadsaspekten,den är inte betydande, förutsättningarna för bägge alternativen är fullgoda.

Någon som har erfarenhet av det ena eller andra o vill uttala sig? :)
 
Redigerat:
Fosfor kan fällas ut med flockningsmedel (oftast polyaluminiumklorid - Pax21) eller bindas i kalkmaterialet Polonite.

Med Pax21 får du en jämn och kontinuerlig fosforreducering och det du behöver ha koll på är kemiförbrukningen.

Polonite blir till slut mättat och kan inte binda mer fosfor. Enda sättet att kontrollera mättnadshalten är att kontrollera pH på vattnet i polonitekassen samt att mäta fosforreduktionen på utgående vatten. En kasse med Polonite väger en del och kan vara tung att lyfta ur.

Jag skulle därför vilja påstå att Pax21 är det minst dåliga alternativet.
 
  • Gilla
carra
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.