Har köpt ett hus från 70-talet och måste byta 4 altandörrar, 4 takfönster och 20 vanliga fönster som är helt uttjänta. Är helt grön som villaägare och nu är jag helt rådvill om vilken fönsterleverantör som jag ska välja! Har fått offert från Hemmafönster och Mockfjärd och de ligger på 130000:- resp. 220000:- före ROT (Hemmafönster drar inget ROT). Takfönstren är ej med i offerterna!
Det vi vill ha är vanliga vridfönster i 3-glas med hyfsat U-värde, 10 öppningsbara och 10 fasta. Har kollat lite takfönster från Velux, hur är kvaliteten på dem? Om man köper fönster själv, hur mycket kan man räkna med att en snickare och allt övrigt material kostar?
Varje gång jag googlar efter svar så hamnar jag på den här sidan, så nu vänder jag mig till er! Någon som har tips och råd för att få ner priset?

Jättetacksam för svar!
Anki
 
Hej Kotteluringen, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Det som mest har framkommit är nog att det blir dyrast (och sämst) att anlita företag som erbjuder paket med fönster + montage, som t.ex. Mockfjärds.

Andra har letat bra priser på fönstren, även hos polska tillverkare, och anlitat lokala snickare för själva arbetet.
Har du känningar med duktiga lokala hantverkare skulle jag rekommendera att du går på den senare modellen.
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
Håll utkik efter fönster-kampanjer och beställ då. Hitta sen en lokal snickare som kan montera dem.

Upp till runt 40% går att få, tex via www.bygglagret.se (där jag själv beställde).

"Alla" snickare hävdar att Velux är det enda som ska väljas som takfönster. De är såklart dyra. Jag håller med, att hitta något annat verkar riktigt svårt.
 
ska du ha enkla fönster utan spröjs så skulle jag kolla pvc fönster som är billigare än trä eller aluträ och har längre hållbarhet än trä enl erfarenheter i Europa.
Det har hänt en hel del inom pvc fönster och deras U-värde är ok så man kan överväga att ersätta träfönster med dom. Vi har bytt våra källarfönster till pvc tillverkade efter mått och är nöjda. Fönster beställdes av vår hantverkare som monterade dom. Minns ej priset men totalt var det nog mindre än 4000kr /styck för fönster och montering.

Jag tror att det inte finns några andra takfönster än vellux. Vi fick inte tag i annat när vi behövde byta våra
gaia
 
Enligt brittiska tester så håller ett PVC fönster ca 30 år och trä/Alu ca 80 år.
Jag kommenterar inte för eller emot PVC då det finns andra trådar om det.
Man får väga in vad man anser har råd med och om det passar in i husets arkitektur helt enkelt.
I takfönster svängen finns det Velux,Fakro och Okpol. Fakro och Okpol är som Velux, fast för 30 år sen ungefär.
 
V
Har kört en del S.B fönster i sommarstugan och dom har varit ok, dock är det inte samma kvalité som på dom stora svenska leverantörerna.
Ska jag byta i ett permanentboende nån gång så kommer jag nog montera Tanumsfönster, har sneglat på dem ett tag och jag tycker dom känns väldigt välbyggda!
Ut o känn på olika fönster så hittar du nog en favorit till slut.
 
Jag rekommenderar också PVC-fönster. Vi installerade det i vår villa och är jättenöjda. Kostar en tredjedel mot trä/aluminiumfönster.
 
Har fått in fönster i mitt nybygge för ca en månad sedan. Vi satte Trarydfönster men ångrar väl nästan det redan. Ett fönster är mer än bara u-värde och ytbehandling/material. De rörliga delarna i ett öppningsbart fönster ska också funka. Mina Trarydare "klonkar" i glidbeslagen redan när de stängs, så jag undrar hur länge de kommer hålla. Snickarna fick dessutom montera fönsterdörrarna snett medvetet för att dessa inte skulle kärva mot karmen. Och så har det varit varje gång de har monterat Traryds fönsterdörrar sa de. Deras uppfattning och 30 års samlade erfarenheter sa att Elitfönster är vad de heter. Elit var dock ca 20 % dyrare för vår del.

Angående U-värdet så hade jag inte brytt mig särskilt mycket om det i ditt fall, såvida du inte tänker tilläggsisolera (eller om det redan är gjort). Du kommer aldrig någonsin kunna räkna hem den investeringen annars. Dina väggar har förmodligen ett U-värde som inte ligger jättelångt ifrån ett modernt lågenergifönster.

Något jag lärt mig under min nybyggarresa är att fönster och dörrar är dyrt men också att marginalerna är stora. En byggare med bra avtal har 40-50 % rabatt på listpriserna. Så om du inte är duktig på att förhandla själv skulle jag satsat på att hitta en duktig och seriös byggare och köra jobbet löpande (gärna med ett takpris) och med ett förutbestämt påslag för materialinköp (bör ligga mellan 5-10 %). Och att du då också, enligt definitionen för löpande räkning, får se deras fakturor på materialet.

Sist, men också minst, - kostnaden för utförandet. Våra snickare satte 27 fönster och 3 fönsterdörrar på 2 dagar gånger 2 man. Så efter ROT bör ju själva arbetet (gäller ju dock inte demontering av de gamla gluggarna) inte hamna på mer än 15-20 tusen för din del, högt räknat.

Har du skrivit rätt priser på dina offerter? Skiljer det 100 procent mellan två offerter bör man ju kolla upp exakt vad var och en har offererat.
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.