Vi bygger om för att få ett extra sovrum. Utrymmet har tidigare varit matsal och har stora fönsterytor i låg höjd. De befintliga fönstren är fasta och vi kommer vilja kunna öppna och vädra i framtiden (tänk tonårspojkrum), så nu vet vi inte riktigt hur vi ska göra. Det stora fönstret (modul 18x24) är punkterat och det skulle därför vara lägligt att byta det nu, men dels verkar det inte finnas så stora öppningsbara fönster att köpa och dels är jag lite oroad för ev småsyskon som skulle kunna trilla ut över den låga tröskeln, det är någon meter fallhöjd. Dessutom verkar stora fönster snabbt bli svindyra, är nervös för notan.

Hur skulle ni gjort, finns någon med kloka tankar om detta?
Kan man dela upp i två sektioner på höjden, kanske? Nedre, fast del och övre öppningsbar? Jag kan för lite om detta.

Se bifogad bild. Spröjsarna är fake, plockas bort av en tvååring om så behövs.

Tack!
 
  • Renoveringsprojekt med stort fönster och låg fönstertröskel i ett rum som omvandlas till sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har ju fönster på tre väggar, och behöver väl inte kunna öppna alla, och särskilt inte det stora?

Förslag: Rita upp en plan över hur rummet är tänkt att bli, och med möblering.
Så är det lättare att föreslå lämplig fönsterplacering.

Och till dess två tankar:
1)
Ett sovrum skall inte ha så mycket fönster. När man sover vill man ju ha det rätt mörkt. Ingen vill sova i ett skyltfönster.
2)
Att sätta upp en högre bröstning under ett fönster är rätt lätt. Det finns ju ingen anledning att ha fönster under normala 80-90 cm i ett sovrum.
 
Tack!

Det framgår inte riktigt av bilden, men fönstren utgör ett burspråk och vi har flera likadana på fasaden så det skulle nog se konstigt ut att höja bröstningen på bara ett av dem. Höjden kommer alltså få vara kvar som den är.

Vid läggdags kommer vi ha mörkläggningsgardiner eller draperi för hela burspråket, annars håller jag med om att det kunde bli lite väl exhibitionistiskt med så stora fönster i ett sovrum.

Ett alternativ är att byta den punkterade kassetten (stora fönstret) och istället göra vänstra sidan öppningsbar, men då får vi ändå dela av på höjden så att nedre delen är fast. Borde bli betydligt billigare, väl? Kanske dreh-kipp-hängt, så man kan öppna för vädring utan uttrillningsrisk?

Fler idéer?
 
BirgitS
HerrPeter HerrPeter skrev:
Kan man dela upp i två sektioner på höjden, kanske? Nedre, fast del och övre öppningsbar? Jag kan för lite om detta.
Så var vardagsrumsfönstren där vi bodde förut. Den öppningsbara delen var på samma höjd som de andra fönstren, ca 80 cm, och under de två rutorna var det ett fast fönster och den rutan var nog kring 30 cm hög.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.