Hej undrar vad ni anser är den bästa flexen.. Har själv funderingar på att köpa Festools dock kostar ju den några kronor. Har använt en uppsjö mindre bra flexmaskiner som varit hyrda på typ Cramo. Är rätt övertygad att Festools eller möjligen Hilti har varit bäst....
 
Vad är en flex ?
För mig är Flex ett varumärke på kvalitetsmaskiner såsom vinkelslipar och giraffslipar.

Mvh
 
somelvis skrev:
Vad är en flex ?
För mig är Flex ett varumärke på kvalitetsmaskiner såsom vinkelslipar och giraffslipar.

Mvh
Håller med dig. Men i min värld är en flex även en vinkelslip, dock har inte festool vanliga vinkelslipar såvitt jag vet. Så jag vet inte riktigt vad trådskaparen är ute efter?
 
Hmm... Intressant gåta. Vad finns i både Hiltis och Festools sortiment, och enklare varianter kan hyras på Cramo?

-Oscillerande slipmaskin?
-Cirkelsåg?

I tyskland betyder Flex vinkelslip. Det finns till och med ett verb -"Wir haben ihn wegflexen müssen" = Vi var tvugna att skära bort honom (med vinkelslip).
 
När vi som är "i svängen" säger att vi ska "flexa" en vägg eller ett golv, så menar vi att man ska slipa bort t.ex. färgrester, puts, ojämnheter i gjutningar eller oljespill.
Flex är således en saneringsfräs/betongslip/putsmaskin, och dom olika modellerna kallas alla för flexmaskiner.
Flex är det fabrikat som tidigare var vanligast när det gäller den typen av maskiner, och därav smeknamnet.

Om det är en ytfräs vi pratar om (blir tveksam när Festool nämns, för mig veterligen så har dom ingen sådan maskin i sortimentet), så skulle jag titta på Flex i första hand och Hilti i andra hand.

http://www.flexscandinavia.se/index.asp?id=818&typ=
 
Visst finns (fanns) det en saneringsfräs från Festo. Jag har en själv som jag använde vid källarrenoveringen. Perfekt för att få bort färg, putsrester o s v. SAF-750 heter den. Tror att den utgått ur sortimentet.
 
  • cat_saf750e_p3f_1.jpg
Naturligtvis menade jag en saneringsfräs/betongslip/putsmaskin. Såg oxå nu att Festools maskin som jag syftade på heter i dag Protool RGP 80. Jag är alltså på jakt efter den allsidiga och smidiga maskin som jag använde dvs Festool/Protool maskinen. Har även använt Flexen vilket jag tyvärr upplevde som tung, rätt osmidig och väldigt dammig. Det sista kan självklart bero på annat än maskinen som t.ex underlag och dammsugare men helt tät blev aldrig "kåpan". Vad är skillnaden på Festool och Protool? Tack för alla länkar, detta forum är en otrolig källa till information. MVH
 
Festool Vs. Protool:
I stort sett samma stil på maskinerna, men Tooltechnic har delat upp olika marknadssegment på olika varumärken. Festool=möbelsnickeri och inredningssnickeri; Protool= byggnadssnickeri, timring och sanering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.