Hej.
Jag har ett hus som verkligen är i stort behov av tvätt och ommålning.
Det är inte gjort nåt åt fasaden på många år på det huset.

Nu undrar jag vilket som är det bästa medlet att använda. Vill inte behöva skrubba utan helst bara spruta på nåt och sen skölja av.
Vad jag har sett är det inte nåt mögel men ganska smutsigt och på vissa ställen lite tunn mossbildning.

Jag hörde om nån som använde natriumhypoklorit och sprayade fasaden och sedan bara sköljde av. Var tydligen jäkligt effektivt.
Är det nån som har provat detta eller vet några för/nackdelar med det?
 
Är det träfasad?
 
Fasadtvättprodukter verkar generellt inte innehålla klor men klor är ju en kraftig oxidant som används som desinfektionsmedel så helt verklöst lär det ju inte vara. Jag skulle använda "vanlig" fasadtvätt eller en alkalisk avfettning typ HD-grön. Min erfarenhet är att fasadtvättmedlen mattar av ytan lite mer än avfettningen vilket antagligen är bra när man ska måla på ny färg.
 
Japp det är träfasad.
 
Klorin = Vatten och Natriumhypoklorit. Vill minnas att det är 1/10 i blandningen och sedan späder vi oftast klorin ytterligare när vi använder det så om du lyckas få tag på ren natriumhypoklorit så var försiktig!

Natriumhypoklorit ingår också i många medel för fasadtvätt.

Jag hade valt fasadtvätt för alger och mögel och jag hade skrubbat med en borste, ett riktigt skitjobb men det finns inget mirakelmedel som tar bort allt och samtidigt sköljs av så det inte påverkar färgen.
 
Jag kollade folksams test av fasadtvättmedel. Av kanske 10 medel var det bara Beckers som innehöll några procent natriumhypoklorit (äv kallat flytande klor).
 
Natriumhypoklorit som man köper på dunk har normalt en spädning till 10-13%. Även i den koncentrationen är det en otrevlig vätska....
 
Jag var säkert förhastad. Använde produkter från Beckers, Alcro och nån mer som jag inte minns (kanske Jotun) sist jag målade om och alla dessa innehöll natriumhypoklorit i någon form.

Eftersom det under lång tid pågått en aktiv kampanj från bland annat naturskyddsföreningen att minska användandet så ersätts det säkert i fler och fler produkter.
 
Klorin bleker och desinficerar, men för bästa tvätteffekt så bör du använda ett medel för fasadtvätt / alg- och mögelborttagning. Tror inte att du behöver pynta så mycket för en 5L dunk på Bauhaus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.