T
Har inte kommit till skott ännu, hade denna tråd på kök förut, men det var dåligt med respons där, så nu provar jag under denna kolumm istället.

Tänker måla om några gamla slitna köksluckor som är av MDF-typ, dessvärre får jag olika rekommendationer om färgtyper av olika målare, så vad är bästa val ?
Färgen ska klara hårda tag typ nötning, återkommande avtorkningar efter kladd och klara värmen från spisen som är under. Följdfrågan blir också om man ska rolla-pensla eller köra färgspruta för bästa "vidhäftning" på mdf-luckorna.
 
  • Gilla
HAOH
  • Laddar…
Hallå.

Det är riktigt viktigt med en bra grundfärg om det ska sitta bra och bli tåligt.
Jag grundade mina luckor med en vattenburen häftgrund. Och det verkar funka bra.
Men det allra viktigaste är att man är noggran med tvättningen och slipningen innan
man ens tittar efter färgburkar, penslar och rollrar.
Gör man det så kan man i princip måla med vad som helst på vad som helst.

Om du ska välja att pensla, rolla eller spruta beror på vilka möjligheter du har,
vilket resultat du vill ha, vad du är mest van vid och hur luckorna ser ut.
(Släta eller med spegelramar)
Spruta kan man ju iof välja att göra på alla typer av luckor. Men det hade jag lämnat iväg...
Hursom helst så valde jag att rolla mina helt släta luckor på plats med en vattenburen lack färg.
Och det ser, måste jag säga, helt ok ut. Som ett apelsinskal i strukturen ungefär.
Om det hade varit spegelramar så hade jag istället valt att penselmåla.
Hur man går till väga då finns ganska bra beskrivet här.

http://www.mpdiy.com/sagordu/Adradorr/adradorr.asp?show=vadvilldu

Vattenburet eller oljefärg? Beror på. Jag tycker att den vattenburna funkar bra.
Och den är def. tillräckligt robust. Men det tuffaste är oljefärgen.

/Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.