Satt och fundera, vill ju som säga ha så låg höjd som möjligt på garaget och samtidigt vill jag ha så hög höjd för t.ex saxlift eller nåt som är enkelt och flyttbart att lyfta en bil med.
Men hade också tanken, om man delar garaget på hälften. 6meter med takstolar där man kanske t.ex har en vanlig takhöjd på 2.40m och har typ som ett rum som kan användas till förvarning eller "sovplats". vad för takstolar passar bäst för det?

Sen hade jag tänkte andra hälften har man nån takstolar så typ gör att man får högre takhöjd för som sagt kunna lyfta bilen, iaf möjligheten? tycker jag räcker med max 3.50m även om de är snålt gissar jag.
först så går de väl att ha dela upp så sen måste man har limträbalk för sånt?
eller finns de nåt bra alt.? och nu vara bara 2.40 och 3.50m bara exempel men som sagt, vill inte ha allt för hög byggnad.
 
Det går bra, ramtakstol där du ska ha förvaring och saxtakstol eller A-takstol där du ska ha högre till tak.
 
Redigerat:
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
TS_typ.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tack, ska kolla när jag kommer hem sen. men jag fick Du angav ett ogiltig Bifogad fil. Om du följde en giltig länk, var vänlig och kontakta administratören. när jag tryckte på länken.
 
Nån som är duktig på att räkna så jag får lite mer hum om hur de blir? =) sitter och funderar lite till på. Om jag kör ramtakstol där för förvaringsytan. Hu stor kan skillnaden en bli om man kör saxstakstol eller a.stol? om man sätter ytterväggar på 2.50m t.ex. hur mycket högre blir det i saxstakstolsdelen/a-stol i mitten där? och vilken är starkast? kommer man upp i tre meter? mindre? Bredden på byggnad är 7m.
Sen lägger till, säg att du ska ha 2m i höjd i rummet, blir de för lutning?
 
Redigerat:
Vårt garage är 7,20 m brett och 13m långt utvändiga mått. Jag har de första 6,25m invändigt med loft över för förvaring och sedan öppet i nock innanför det med en saxlyft nerfälld i golvet och så tillgång till loftet från den delen där det är öppet i nock.

Garaget är uppbyggt av ett stålskelett där "takstolarna" sedan ligger på hammarbanden och i svetsade fästen på den stora HEA-balken som sitter i nock. Så varje takstol består egentligen bara av 2st separata 45x220 om jag inte minns fel.
 
Okej. Nja hade bara en tanke om nån ade nåt hum, är lite svårt att veta vad för höjd på väggarna jag behöver. Tänker inte ha 3m för att få en viss höjd i mitten där om jag inte behöver det t.ex
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.