Hej!

Håller just på med att göra klart ritningarna till mitt fritidshus, det skall bli hus med platta 14.4 x 7.2 meter samt garage 6 x 6 meter. Har aldrig gjutit en platta förut men försöker läsa på.

Det skall alltså bli platta på mark. Tänkte gräva bort alla stubbar + matjord, fylla med makadam 30-40 cm (tomten ligger lågt), lägga plast och 10 cm frigolit, ställa formen i regel/råspont på frigoliten, lägga i 10 cm frigolit till, armera samt hälla i betong. Vad tycker ni, är detta OK eller skall jag satsa på färdiga isolerade kantbalkar? Vill helst inte lägga för mycket pengar och tänker att 20 cm frigolit räcker eftersom jag inte skall ha golvvärme. Kommer en oisolerad kantbalk att bli katastrof?

Vilken betongkvalitet skall jag satsa på? Läste på forumet att vibbfri betong är svår att jobba med, tänkte mig någon lättjobbad kvalitet som inte brinner för fort och så hyr man en vibratorstav, drar av med en bräda och glättar för hand.

Sist men inte minst, jag har läst att betongen krymper. Skall man göra formen x procent större än den färdiga plattan skall vara?

/Anders
 
Tyresö
Om du ändå ska gjuta en platta - även om det är ett fritidshus, så ta dej råd och isolera plattan som till en riktig villa dvs 30 cm frigolit. Du vet ju inte i framtiden om fritidshuset ska bli permanentboende, av dej eller någon annan = väldigt mycket högre försäljningspris med villastandard-isolerad platta.

Oisolerade kantbalkar är en katastrof för värmeekonomin eftersom betongplattan och dina värmeelement kommer att kriga mot varandra = din plånbok blir en krigsfånge.

Ett riktigt bra betongrecept för villaplattor och förstagångsgjutare är: "C28/35 reducerad 8-16 blöt S5". Brinntiden styr du olika, beroende på om det är sommar eller vinter. På sommaren ber man betongstationen "blanda i 3 timmar retarder" = du har längre tid på dej att trixa men betongen. På vintern ber man betongstationen att minska värmen på varmvattnet som dom blandar betongen med - man säger ex.vis "Ingen värme i betongen, endast 15 - 20 +grader" - sen när man har lagt ut betongen så täcker man den med presenning och blåser värme inunder med ett Koko-verk.

Fast är du nybörjare, så ska du inte hålla på att gjuta en platta i minusgrader - det ställs för höga yrkesskickliga krav, för att du ska lyckas. Är det bara +grader under gjutningen, då kommer du att klara av det.

Gör så här när du gjuter: Betongreceptet gör att du INTE behöver vibbra betongen - lägg ut i rätt höjd och sloda betongytan - sätt dej och drick en öl.

Sent på kvällen när betongen är så hård att du kan gå på den, då gör du betongytan sjöblöt och sen täcker du betongen med täckplast. Låt plasten ligga kvar och se till att betongen är sjöblöt i 10 dygn.
Sen tar du bort plasten och låter betongen torka 2 dygn till innan du torrslipar den med en ABS-slip (finns att hyra). Proffsgjutare gör så om dom inte har tid att glätta direkt, och för en nybörjare är det lättare att ABS-slipa än att glätta direkt pga resultatet blir snyggare.

Visst, betong krymper - men inte på bredden - den krymper på höjden, ca 5 mm.
 
Ok, brutala men ärliga svar. Blir att spara mer i grisen till 300 mm frigolit och riktiga kantbalkselement (iofs inte så dyra). Då får man ju på köpet att Sundolitt och alla de andra har färdiga ritningar för hur man skall lägga kantbalkar och frigolit.

Jag tänkte gjuta till våren/sommaren när det är plusgrader. I år överraskades jag av snön så grävaren hann inte komma och röja toppskitet, så det blir väl till att gjuta i maj eller så, fast bygglovsritningarna måste bli klara till nyår (sitter just och filar på måttsättningarna och andra detaljer) eftersom Varberg just nu tar cirka 10 veckor för handläggning. Plus att man sen skall skaffa byggfelsförsäkring :( och KA.

/Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.