Vilken typ av slipmaskin är bäst för att slipa köksbord i furu.
Bordet är syrabetsat har har en del fula repor och hack. Jag har en planslip (Skil), men frågan är om en excenterslip är bättre?

Några av hacken kommer inte gå att slipa bort då de är för djupa så de får man väl lägga i träspackel och sen syrabetsa bordet igen.
 
Kan du lossa skivan, så är det bästa alternativet att ta den till ett snickerio och köra den några varv i bredbandsputsen. Borde inte kosta mer än några hundralappar.

Lagavulin
 
VideX skrev:
Vilken typ av slipmaskin är bäst för att slipa köksbord i furu.
Bordet är syrabetsat har har en del fula repor och hack. Jag har en planslip (Skil), men frågan är om en excenterslip är bättre?

Några av hacken kommer inte gå att slipa bort då de är för djupa så de får man väl lägga i träspackel och sen syrabetsa bordet igen.
Excenterslipen kommer att slipa snabbare, och lämna en finare yta efter sig med samma grovlek på papper i båda. Är det en helt slät yta hade jag valt excenterslip, men den är sämre om det finns hörn.

--- Mats ---
 
Nu är ju jag ägare av lite större maskiner så massiva skivor klyver jag på mitten kör genom planhyveln, limmar ihop och putsar (med en långbandputs)

Slipa ner hack med handmaskiner kommer att resultera i hela havet stormar.

Protte
 
En sicklingshyvel är visserligen ingen slipmaskin men det hade varit mitt val. Annars är det ingen dum idé att lämna den till ett snickeir med bredbandsputs.

/woodchuck
 
Ja, eller så drar man fram excenterslipen och en blyertspenna så blir arbetet oxo gjort med tämligen bra resultat. Dra streck, exempelvis vågor eller rutmönster, över hela bordsytan, slipa med grovt papper så att alla linjer försvinner. På med blyerts igen och kör med ett finare papper. Strecken hjälper en att slipa jämt över hela ytan.
 
  • Gilla
TorbjörnG och 3 till
  • Laddar…
phl skrev:
Ja, eller så drar man fram excenterslipen och en blyertspenna så blir arbetet oxo gjort med tämligen bra resultat. Dra streck, exempelvis vågor eller rutmönster, över hela bordsytan, slipa med grovt papper så att alla linjer försvinner. På med blyerts igen och kör med ett finare papper. Strecken hjälper en att slipa jämt över hela ytan.
Tänk vad man kan lära sig av att bara slö läsa lite på byggahus. :)
 
  • Gilla
TorbjörnG och 1 till
  • Laddar…
Jag har ett liknande projekt som jag tänkte ta mig an någongång när tiden tillåter och jag tror barnen blivit stora nog för att sluta hacka i bordet. ;)
Mitt bord är klarlackat men det är väl samma problem som skall lösas. Jag har funderat på om det inte en lackfräs kunde vara en lösning: http://www.verktygsbutiken.se/detail/86/
Den är ju inte jättebillig men går kanske att hyra? Det går säkert också att hitta till bättre pris på andra ställen, nu tog jag bara första bästa länk.

Med den skulle man väl kunna bli av med de djupare hacken också, under förutsättning att tjockleken på skivan tillåter det. Eller blir det svårt att få bordet att förbli plant med en sådan?
 
phl skrev:
Ja, eller så drar man fram excenterslipen och en blyertspenna så blir arbetet oxo gjort med tämligen bra resultat. Dra streck, exempelvis vågor eller rutmönster, över hela bordsytan, slipa med grovt papper så att alla linjer försvinner. På med blyerts igen och kör med ett finare papper. Strecken hjälper en att slipa jämt över hela ytan.
Det var ett bra tips, då får man också en anledning att skaffa en excenterslip. Har funderat på en Bosch PEX 400 AE, duger en sån? Har även funderingar på att renovera trappan, riva bort nålfiltsmatta och sätta dit typ StepKit och då är ju en excenterslip bra till hands.
 
VideX skrev:
Det var ett bra tips, då får man också en anledning att skaffa en excenterslip. Har funderat på en Bosch PEX 400 AE, duger en sån? Har även funderingar på att renovera trappan, riva bort nålfiltsmatta och sätta dit typ StepKit och då är ju en excenterslip bra till hands.
Beroende på hur mycket matta samt lim som fastnat i trappan så kan du komma att bli ruinerad på slippapper! Jag gav upp efter ett tag och köpte lite kemikalier, och då jäklar hände det grejer!
 
Hehehe!

Rotex vinner i alla lägen, även lim & mattrester!

Lagavulin
 
Har börjat inse att det gäller att köpa en maskin ett par snäpp över sitt behov. För efter ett tag höjer man ribban och ångrar att man nte köpte lite bättre pryl.. Kostade ju bara xxkr mer.. Så när jag tröttnade på min excenterslip från classe kollade jag på lite olika, blandannat rotex och makita. Men fastnade till slut för bosch gex 150 turbo.. Och jäklar vilken bra slip. Med turboläget kör den på som en bandslip, och med vanliga läget så ger den släta fina ytor. Slipade av vår källartrappa, iofs inte lackad men massa färg o skit. Gjorde ett steg med classes, tog drygt 10 minuter, gjorde resten med gex:en det tog också tio minuter. Toknöjd. Hade jag haft festoolsugare hade det nog blivit rotex men nu har jag bara dustex40(som för övrigt är en kanonmaskin imho)
 
Hoppas det är ok att jag kapar tråden lite?

Var köper man billigast en bosch gex 150 turbo?
Har kommit på att det är en sån jag behöver :)
 
V8dc skrev:
Hoppas det är ok att jag kapar tråden lite?

Var köper man billigast en bosch gex 150 turbo?
Har kommit på att det är en sån jag behöver :)
Utan att veta skulle jag gissa på någon engelsk eller tysk onlineshop. Hade nog själv
börjat med Axminster, Miles Tools, Lawson-His mfl.
 
Jag har slipat ett matbord med golvslipningsmaskin, skriver detta för att varna andra, allt annat är bättre om man inte gillar 170 i puls och värdelöst resultat. Det går om bordet är 50mm tjock skiva och ligger stabilt mot underlaget och tycker man om ett rustikt resultat.
 
  • Gilla
Hamboberra och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.