Hej!

Min tanke har vart att köpa bostadsrätt nu i dagarna, dock kom jag över en 2:a (hyresrätt) så tog den lite på chansning.

Dock behöver jag få hjälp kring ett fönster om är mot en väg. Vägen är c:a 25 meter bort (perspektivet från bilderna gör att det ser närmre ut) och är inte jättetrafikerad. Kanske sex-sju bilar under en femminuters period under dagarna. En bil varannan minut nattetid. Är liksom ingen hastighetsändring eller korsningar/rödljud utanför så det är rätt bra så sett.

Ljudet är inte superhögt. Jag bor på fjärde våningen vilket jag tror hjälper en del. Men om man kan ljudisolera bra med t.ex. ljudisolerande gardiner eller liknande vore det ju såklart fördelaktigt. Har haft en madrass på golvet enbart (spartansk så det skriker om det ;)), så det finns absolut ingenting nu som tar upp ljud i dagsläget, så det ekar klart en del tills möblerna är på plats (t.ex. säng, sängbord, sänggavel, byrå, gardiner, mattor m.m.).

Det är enbart ett fönster mot vägen. Lägenheten är byggd -89 och har 2-glas fönster. Eftersom det är en hyresrätt vill jag inte lägga några stora pengar på att försöka få bort en del ljud från vägen. Kanske max 2000 kr.

Det sitter även en luftlist på ovankant fönstret, är det tillräckligt att ha denna öppen under nattetid för syret? Om fönstret är stängt låter det lite, man hör det, men får nästan "lyssna" efter det. Detta är då även när det är helt omöblerat.

Så har ni några förslag? Jag har bifogat bilder på hur det ser ut. Har kikat på dessa nedan, vart tror ni om det? Och kanske sätta två lager; typ en gardin rätt dikt an fönstret och sedan ett par utanpå dessa:

https://www.moondreamwebstore.se/lj...olerande-gardin-plus-svart-mc710-161-264.html

Tackar ödmjukast för hjälp.
 
  • Ett 2-glasfönster i en tom bostadsrum med utsikt över träd och en radiator under fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt genom ett fönster på fjärde våningen med en väg, träd och en byggnad i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt från ett fönster högt upp, med fokus på en öppen fönsterluftlist och en närliggande takkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tänkte på om man kunde skära till någon typ av ljudisolerade plats (alltså tänk typ skumplast) fast det är vad jag förstår ett väldigt dåligt val p.g.a. det är slutna celler och att något som liknar stenullsskivor eller liknande vore bättre.

Har inte tillgång till mått på fönstret nu, men det är i runda slängar 115 cm (brett) och 125cm (högt), så om det finns skivor som är lite större, man kan kanske kapa dessa i 120 cm x 130 cm så att det är lite större än karmen och på så vis "kila" fast den. Sedan kan man sy någon fint material runt det, förslagsvis svart, och samtidigt få det väldigt mörkt.

Det är en luftlist ovanför, så det kommer ändå in friskluft, om jag lämnar den öppen. Givetvis kommer det väl inte ljud där också, men jag tror det blir betydligt tystare. Vad tror ni om den idén?

Jag även ungkarl så estetiken är verkligen av minimal betydelse, det ska bara vara tätt och tyst. Och eftersom det enbart kommer användas när jag sover, så kommer jag och ta upp och ner det varje kväll, vilket absolut inte är några problem för mig.

Tack!
 
K
Tjocka gardiner, kolla bland de som säljer tyger om dom har något som är mer ljudabsorberande.

Men du vänjer dig, du har ju iaf 3-glas isolerglas med fräscha tätningar etc. i min första lägenhet gick tunnelbanan på andra sidan gatan från sovrumsfönstret <25 meter. Det var 2 glas kopplade. Var störande första veckorna, sen tänkte jag aldrig mer på det. :)
 
K KjellTimell skrev:
Tjocka gardiner, kolla bland de som säljer tyger om dom har något som är mer ljudabsorberande.

Men du vänjer dig, du har ju iaf 3-glas isolerglas med fräscha tätningar etc. i min första lägenhet gick tunnelbanan på andra sidan gatan från sovrumsfönstret <25 meter. Det var 2 glas kopplade. Var störande första veckorna, sen tänkte jag aldrig mer på det. :)
Tja!

Jaså är det 3-glas? Jag är som sagt ingen expert på något inom bygg, men är dessa glas jag har inte 2-glas? Väldigt dum fråga kanske :)
 
K
Ser lite ut som det tycker jag, men kan vara jag som bedömer isolerkasetten fel.
 
  • Vy inuti genom ett fönster som visar isolerkasetten och en tegeltakbakgrund, med ett rött markerat område.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej, intressant. Kan man se lättare med hjälp av andra bilder? Är inte i lägenheten idag, men kan ta nya bilder imorgon :)
 
Flera av de stora leverantörerna säljer ljudabsorberande tyg som du kan köpa på löpmeter/färdigsytt.

En bra ljudklassad väv är dyr men oftast väldigt fin, är pengarna ett problem så gå och köp ett tjock/kraftigt tyg från en kedja.

Ett annat tips är att köpa lister för att täta fönster om det är dåligt, ägt 3 BRF och bytt på samtliga, billigt och enkelt.

En bra byggvaruhandel förklarar hur du ska göra
 
M Mihdrin skrev:
Okej, intressant. Kan man se lättare med hjälp av andra bilder? Är inte i lägenheten idag, men kan ta nya bilder imorgon :)
Behövs ingen mer bild; det där är 3-glas.
 
M Mihdrin skrev:
Det sitter även en luftlist på ovankant fönstret, är det tillräckligt att ha denna öppen under nattetid för syret?
De där tilluftventilerna i ovankant fönstret släpper troligen in mer ljud än glaskasetterna.
Har du försökt att ha dem stängda när du skall sova?
Syret kommer alldeles säkert att räcka ändå.
Och om du inte stänger sovrumsdörren helt kommer det inte att kännas instängt.
 
Hej alla!

Tack för svaren. Jag har testat att stänga tilluftsventilerna och, men tycker faktiskt det kändes rätt kvavt.

Även med tilluftsventilerna öppna så kändes det kvavt. Det positiva i det hela är att det blir i princip knäpptyst när man har allt stängt.

Finns det på något sätt man kan göra för att fixa härligt luft därinne, trots man har stängt tilluft (i rummet och fönstret)? Tänker typ som luftrenare?

Mitt alternativ är att jag kommer ta och flytta ut sängen i "vardagsrummet", där det är knäpptyst. Där får jag dock problem med mörkerläggning, men det är ett problem jag får ta :)

Tack.
 
Om luft kan komma in så kan ljud göra det med.
Att tätningslisterna tätar till 100% är därför superviktigt för ljudisoleringens skull.
Kolla att tätningslisterna är i bra skick och tätar hela vägen runt.
Har du bara en tätningslist i fönstret kan du komplettera med en till på insidan för bättre tätning, en i stil med denna: https://www.leifarvidsson.se/karmtatlist-213-cm-alu Man skruvar enkelt dit den själv.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.