Undrar lite hur många år man kan lagra typ klyv o kapad björkved, i luftig lokal innan den försämras.
Har en gång eldat gammalt virke från byggnad, och det var inte bra.
 
inte bra? Ligger det torrt så ser jag inga problem. Ligger det ute och torkar blir blött omväxlande så lakas det ju ur och blir bara mos till slut. Energiinnehåll därefter.....men elda det går ju bra för det.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Du kan säkert lagra kluven björkved en mansålder utan att den försämras nämnvärt.

Att ved av gran och tall åldras på ett negativt sätt om barken sitter på är för mig klart, under barken trivs insekter.
Regelstumpar förvarade i vedbod 10-20år eller timmer som kaserats då man vidgar fönsteröppning för att kunna montera dörr istället har gått bra att elda med även om stommen varit från artonhundratalet.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
A arvid53 skrev:
Har en gång eldat gammalt virke från byggnad, och det var inte bra.
Vad var inte bra?
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vad var inte bra?
Verkade inte vara något energiinnehåll i det, men såklart brann det. Kändes meningslöst att göra jobbet att elda det, ingen nämnvärd höjning på panntempen.
 
A arvid53 skrev:
Verkade inte vara något energiinnehåll i det, men såklart brann det. Kändes meningslöst att göra jobbet att elda det, ingen nämnvärd höjning på panntempen.
Om det inte ökar panntempen skulle jag kolla termometer/givare. Allt som brinner ökar temperatur.
Om det inte ökar brinner det snabbt som papper och det har jag aldrig märkt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Om det inte ökar panntempen skulle jag kolla termometer/givare. Allt som brinner ökar temperatur.
Om det inte ökar brinner det snabbt som papper och det har jag aldrig märkt.
Det brann så dåligt att uttaget till radiatorerna var motsvarande, därav ingen höjning. Det händer aldrig med min vanliga ved, vinterhuggen kapad o klyvd på våren torkad ute och förvarad i luftig lokal. Så stor skillnad var det.
 
A arvid53 skrev:
Det brann så dåligt att uttaget till radiatorerna var motsvarande, därav ingen höjning. Det händer aldrig med min vanliga ved, vinterhuggen kapad o klyvd på våren torkad ute och förvarad i luftig lokal. Så stor skillnad var det.
Då måste det vara på gränsen till ruttnat, blir som papp torkat, trä redan från början. Det kapar jag bort i skogen
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Viktiga vedparametern är fuktkvot, finns mätare för detta om man är osäker men även enkla knep typ att lyssna på vedklabbarna om man bonkar ihop dem. Man hör om det är alltför fuktigt och när mer torkning krävs. Ålder på veden är inte intressant alls.
 

Bästa svaret

Vi brukar räkna med att veden börjar tappa energiinnehåll efter 6-7 år så vi brukar försöka att inte lagra ved mer än 10-12 år för litet marginella förluster kan man ju ta.
En del brännbara ämnen avdunstar ur träet. I synnerhet ur barrträ.

Vi har eldat 200 år gammalt rivningsvirke och det brinner och värmer det också. Det ger bara litet mindre värme på kubikmetern.
 
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.