Hej!
Jag har en gammal förpackning latexfog hemma med bäst före-datum 2015. Provade att trycka ut lite och den såg helt OK ut. Kan jag använda den tror ni eller kan man få nåt slags problem med fogen senare? Det ska bara vara för att se snyggt ut mellan golvlist och vägg som jag sen ska måla, och inte i något våtutrymme, så inget annat krav än de estetiska.

Mvh Cicci
 
Synd att chansa, kostar ju 30:- med en ny. Den är ju 10 år för gammal.
 
  • Gilla
Manganbangan och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

MrJay
Ingen vet riktigt, du får helt enkelt testa och plocka bort om du upplever att det blir fel. Personligen anser jag att du borde använda en ny tub, det är lätt att vara dumsnål och sedan skapa sig jättemycket arbete i för något som kostar 30-70kr… Också, det används inte i våtutrymmen
 
Tack Stefan och MrJay, bra poäng ni har :) Hade ju varit bra om den gick att anända så man slipper slänga. Men dumsnål ska man inte vara!
 
C
Har nog aldrig testat gammal latexfog, men fogade så sent som härom veckan med en patron som kanske var 5 år efter bäst-före-datum, och bortsett från att man får peta ut det som börjat härda märker jag ingen försämring av egenskaperna. Men jag skulle kanske inte använda den till något viktigt.

Silikonfog däremot, sägs ju att den aldrig torkar om den legat för länge.
 
  • Gilla
cicci79
  • Laddar…
Är man osäker så är det ju bara att trycka ut en sträng och se om det härdar normalt.

Har själv en mängd helt oöppnade tuber med latexfog och silikon av div slag som inte kommit till användning, skulle inte vilja köra dessa på skarpa projekt utan att veta att de funkar.

Ofta är det självindikerande. Som nyss, skulle limma fast den där klassiska fladdrande sidospegeln på Volvo S80 / V70 som tydligen programmerats till att bytas ut med 10-årsintervall, trillar av självmant annars... hittade en tub med det excellenta Biltema BT Multibond Rapid i källaren. Bara det att tuben hade härdat igenom totalt, för gammal. En ny gick på typ 70 spänn så inget att hänga läpp för direkt :)

Fantastiskt bra produkt för övrigt, rekommenderas för allsköns fastsättning.
 
  • Gilla
cicci79 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.