ska måla väggar samt tak i garage verkstad samt pannrum och söker en billig vit färg. Vissa av rummen befinner sig i källare. Summa golvareal på dessa rum är 120 m2 så det är lite mängder färg som behövs, plånboken tillåter tyvärr inte kvalitet utan roligare att lägga slantarn på annat.

så till frågan:
Jag har nära tillgång till öb, jula, co, byggmax samt rusta. Men vilken av deras färger ger finast resultat!?
 
Tyvärr inget av dina alternativ. Beckers har en billigare färg som heter Beckerplast, som är helt ok.
 
Det kan bli dyrt i längden att måla om och skrapa ner färgen för att den släpper om du köper färg hos någon av handlarna som du listar upp. Bättre köpa kvalitet med en gång än att först lägga hälften av den summan flera gånger för att färgen släpper. Vad gäller källarväggarna bör du konsultera en färghandlare om vad du bör använda för färg.
 
Nordsjös "källar plast"
 
Byggmax har en för 100kr för 10 liter


Dock är det fuktiga källarväggar kan de vara annorluynda.. Men om det är billig vit färg duger den färgen till mycke
 
Köpte väggfärg på ÖB 3 strykningar och ingen täckning. Blev flammigt
 
nej börkar fundera på beckers vanliga vita färg, kom på att den säljer dom på coop, men frågan är om det går på källarväggar? nån som vet?

och vad ligger inte nordsjös färg på?
 
Du kan få både Beckers och Nordsjös vita väggfärg för ca 950:-/ 10 liter. Om dränering är bra så fungerar en vanlig väggfärg bra. Men vandrar för mycket fukt så säpper det. Då är det putsfärg eller silikatfärg du bör använda.

Testa enkelt genom att tejpa upp plast 1x1m mot väggen, låt sitta ett dygn. Är det missfärgat under plasten när du tar bort bör du ta det säkra före det osäkra och använda en diffussionsöppen ("fuktgenomsläpplig") färg.
 
Färgen från Byggmax är utmärkt! Använd den till allt utom källarväggarna, där använder du någon specialfärg från en färghandlare!
 
Jens_H skrev:
Du kan få både Beckers och Nordsjös vita väggfärg för ca 950:-/ 10 liter.
Brukar finnas till kampanjpris på storbyggmarknader. Jag har aldrig betalt mer än 600 kr för 10 l vanlig väggfärg från Beckers eller Nordsjö.

Problemet med billig färg är inte att den släpper. Problemet är att den är så tunn att man måste stryka fler gånger, dvs mer färgåtgång och mer jobb.
 
brukar kränga beckers för 499 på coop.
Angående fukttestet mot väggen så sitter där redan tapet som suttit där länge, vilket borde borga för att fuktgenomsläppet inte borde vara så svårt?
bakom denna tapet är det puts som är målad med en färg som kritar lite...
 
Angående priserna på färg så är det skillnad i kvalitet på Beckers Elegant väggfärg (färghandeln)och Beckers väggfärg (varuhusen). Är helt övertygad om att varuhusen inte säljer den högkvalitativa Beckers Elegant väggfärg för 499:-/10 liter.

Eftersom det kritar lite är det antagligen så att putsen är färgad eller att det är målat med någon form av kalkfärg.

En tapet släpper genom mer fukt än vad en väggfärg gör, men såvida du inte har missfärgade fläckar på tapeten borde det inte vara några som helst problem att måla med en väggfärg.
 
Jens_H skrev:
Angående priserna på färg så är det skillnad i kvalitet på Beckers Elegant väggfärg (färghandeln)och Beckers väggfärg (varuhusen). Är helt övertygad om att varuhusen inte säljer den högkvalitativa Beckers Elegant väggfärg för 499:-/10 liter.
Det är möjligt. Frågan är om den eventuella skillnaden motiverar 90% högre pris. Om gästerna kommenterar "oh, jag ser att du har målat med Beckers Elegant och inte bara deras vanliga väggfärg" så kanske jag ska överväga den dyrare färgen.
 
jag ser inte den skillnaden iallfall.
 
Skillnaden man kan se är att den inte har lika hög täckning och glansen kan variera lite vilket gör att den ibland kan uppfattas som lite flammig. Att det motiverar 90% högre pris avgör man ju själv. Jag vill i alla fall veta att jag får fullgod täckning och jämn glans om jag fräschar upp hemma. Men källare och förrådsutrymmen är väl inte lika viktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.