Hej!

Jag och svärfar har lite olika meningar med hur vi ska dimensionera antal lecablock till gäststugan vi ska bygga.


Kort om förhållanden:
18m2 färdig byggsats | https://www.hemfint.se/attefallshus-beatrix-18-p-50975
Övre lager jord bortgrävt. Makadam utlagd och något sånär jämn. Tyvärr inte helt.

Vi ska ställa på lecablock och sedan dubbel bärlina på 45x70. Varav yttre lina hel längd, och inre är skarvade.

Svärfar vill ha lecablock under med 60 cc åt båda håll. Under alla reglar.
Det blir 9x4 block. Vilket kommer skapa rejäl huvudvärk med att få dessa 36 block i samma höjd och i våg.

Bild 1. Alla inre bärlinor fästs med vinkeljärn.
Bild 2. De inre bärlinor vilandes på block med vinkeljärn. De fria med balksko.


3D-ritning av gäststugans grund med lecablock och bärlinor i trä, angivna mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av en grundstruktur med lecablock och träbärlinor för en gäststuga, dimensioner markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som har några visa ord att dela med sig av?
 
Varför endast 45x70?

Det låter klent och då tror jag på alternativ 1. Jag skulle skruvat de inre golvreglarna utifrån i kortändarna med dubbla skruv istället för vinklar.

Lycka till!
 
  • Gilla
SlipperyHamster
  • Laddar…
S SlipperyHamster skrev:
Hej!

Jag och svärfar har lite olika meningar med hur vi ska dimensionera antal lecablock till gäststugan vi ska bygga.


Kort om förhållanden:
18m2 färdig byggsats | [länk]
Övre lager jord bortgrävt. Makadam utlagd och något sånär jämn. Tyvärr inte helt.

Vi ska ställa på lecablock och sedan dubbel bärlina på 45x70. Varav yttre lina hel längd, och inre är skarvade.

Svärfar vill ha lecablock under med 60 cc åt båda håll. Under alla reglar.
Det blir 9x4 block. Vilket kommer skapa rejäl huvudvärk med att få dessa 36 block i samma höjd och i våg.

Bild 1. Alla inre bärlinor fästs med vinkeljärn.
Bild 2. De inre bärlinor vilandes på block med vinkeljärn. De fria med balksko.


[bild] [bild]

Någon som har några visa ord att dela med sig av?
Finns tyvärr inga genvägar kring grundläggningar!
Första alternativet är enda väg med så klena dimensioner!
Sedan skulle jag lägga byggplast på gruset och isolera kanten med eps innanför yttersta lecan!
I trossbotten skulle jag använda ecofiber med salt
Var nogranna med att använda syllpapp mellan Leca och trä
 
  • Gilla
SlipperyHamster
  • Laddar…
Tack för svaren!

Tanken är inte att ta genväg. Men förutsättningarna går emot att gjuta plintar, eller använda markskruv.
Vi vill göra grunden så bra det går med lecablocken.

Anledningen till 45x70 var för att i beställning av huset valde vi till golvpaket, där bärlinor ingick. Men vi insåg snabbt att de aldrig skulle gå till våra förutsättningar.
Det ingående var 45x70x2400 och skulle skarvas runt om med plattjärn. Dessutom liggandes (45 mm höjd).

Om vi dimensionerar upp bärlinorna till 45x120 (fortfarande dubbla yttre), kommer det då fortfarande att behövas block överallt?
Bör de också skruvas i kortända i så fall, eller fungerar det med vinkeljärn här? Tänker att skruv i kortända från utsida (genom båda) bör vara nära på 270 mm för att ha 2/3 i golvregel.

Tacksam för fortsatt hjälp!
 
S SlipperyHamster skrev:
Tack för svaren!

Tanken är inte att ta genväg. Men förutsättningarna går emot att gjuta plintar, eller använda markskruv.
Vi vill göra grunden så bra det går med lecablocken.

Anledningen till 45x70 var för att i beställning av huset valde vi till golvpaket, där bärlinor ingick. Men vi insåg snabbt att de aldrig skulle gå till våra förutsättningar.
Det ingående var 45x70x2400 och skulle skarvas runt om med plattjärn. Dessutom liggandes (45 mm höjd).

Om vi dimensionerar upp bärlinorna till 45x120 (fortfarande dubbla yttre), kommer det då fortfarande att behövas block överallt?
Bör de också skruvas i kortända i så fall, eller fungerar det med vinkeljärn här? Tänker att skruv i kortända från utsida (genom båda) bör vara nära på 270 mm för att ha 2/3 i golvregel.

Tacksam för fortsatt hjälp!
Det som avgör hur många plintar och storleken är hur styvt bjälklaget är!
Plintar kan göras med 3 1500x16mm armeringsjärn som slås ner i marken i ett stjärn mönster per plint!
Ni bör göra bjälklaget så starkt att det klarar normalast och då ha en plint per 1200mm om bärlinan är 45x195 dubbla 45x120 räcker inte med annat än 600 mellan uppläggen
 
Jag har tittat lite på vad företaget skriver att de säljer och vad de levererar och det matchar lite dåligt. Exempelvis håller inte taket för den lägsta av Sveriges snölaster, om man då inte stämpar det på vintern. Golvet de säljer tycker jag att ni ska reklamera, det de gör är att lura konsumenten och skapar ytterligare kostnader för att rädda nått som ändå inte riktigt blir bra.
Vad kommer syftet med huset att vara, ska det vara förråd eller mer som ett gästhus?
45x170s600,C24, som spänner tvärs huset håller men blir lite svajjigt. Dessa kan ni fästa med balkskor till en bärlina 45x170,C24, som fästs till plintar s1800mm. Då blir det inte lika många plintar och då skulle ni kunna bygga gjutformar och väga av dessa mer eller mindre exakt. Lägg lite 8mm järn i underkant och gjut, ni behöver absolut inte slå ner några järn i marken.
 
Tack för svaren.

Det är uppbyggt nu. Blev lecablock, lite terassfötter (kunde inte jämna till tillräckligt) sedan 45x120 tryckt virke. Känns stabilt!

Nästa punkt är nu att isolera.
Vi kommer att sova i huset sommartid. Så det är för komfort och drag vi ska isolera. Till en början blir det bara golvet som isoleras.

Har inte gjort detta förut men mitt tankesätt efter att ha läst en del trådar är att sätta läkt mellan reglarna, lägga asfaltsboard, sedan antingen cellplast eller mineral-/glasull på 70mm, därefter plast.

Vilket är att föredra? Cellplast, mineral- eller glasull?
Luft mellan mark och regel är ca 200-300mm.
 
EPS är att föredra men tänk på att sätta skydd mot insekter och möss o råttor
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.