C
Hej! Har läst och lärt mig mycket av alla hjälpsamma medlemmar här, men det här blir min första fråga, och kanske den vanligaste av alla - vilka dimensioner behöver jag på bärlinor och skruvreglar, och hur tätt måste plintarna stå? Altanen ska ha mått enligt bild och kommer att stå på plintar, eller egentligen några gjutna plintar och några lecablock (typ). Hade tänkt bärlinor 45x220 (C24) och skruvreglar 45x170, cc 60 (trall 28x140). Funkar det som jag har ritat (kryss=plintar)? Eller borde jag ändra något? Kan jag gå ner till 45x195 på bärlinorna, eller måste plintarna stå tätare då? Hur tätt i så fall? Väldigt tacksam för hjälp!

Handritad skiss av en altankonstruktion med måttangivelser och föreslagna dimensioner på bärlinor och skruvreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Håller precis på och bygger och har utgått från hornbach guide på länken nedan. Jag har kört med 195x45 som bärlina och har 2,7 m mellan de plintar som det är längst avstånd mellan och det känns stabilt. Enligt guiden så ska 195x45 klara upp till 3 meter mellan plintarna.

Tänk på att försöka placera en plint där du behöver skarva regeln på långsidan.

https://www.hornbach.se/projekt/bygga-altan/
 
Enligt tabellerna ska du klara dig fint på 195 med 2m mellan plint.

Men har man utrymme och pengar så är ju fetare dimension aldrig något som skadar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.