Hej! Det skall byggas altan till våren som kommer, och vara klar lagom till sommaren (hoppas jag) :)
Jag har en liten fråga angående bärlinan man fäster i huset.
Vårat hus har träfasad (lockpanel) 22x120 underbräda, 22x95 lockbräda, bärlinan som skruvas fast i huset, blir det inte problem med vattensamlingar vid "skarven" mellan lockpanelel å bärlinan----->problem i framtiden?
Kan man sätta distanser så att bärlinan "hamnar" utanför panelen?
 
Du kommer ju troligen (?) att ha ett tak som skyddar bärlinan och det andra därunder mot regn så det blir nog inget problem, men se till att det finns något som svarar bakom panelen när du drar fast bärlinan med franskskruv - så det inte bara är en 5:a isolering om huset är tilläggsisolerat t.ex, isåfall måste du fälla in en regel bakom panelen..
 
Vi kommer inte att ha något tak över våran altan.
Jag kommer att klämma in en extra gles bakom panelen, det är det enda som det finns plats för. Måtten på glesen är 28x70.
 
takutskäftet skyddar väl ett uns från regnet men fråga i bygghandeln eller någon som monterar trä/betongstommar om du kan få köpa några 10mm pallningsbrickor som du kan ha som distans mellan altanramen och panelen så får du luftväxling iallafall.

Eller så gräver du ett par - tre plintar till och gör en fristående stomme.
 
Har du ingen möjlighet att fästa bärlinan i grunden? Betydligt bättre än att fästa i panelen.
 
  • Gilla
stefanjohansss
  • Laddar…
Själklart skall du ha en glipa mellan panelen och bärlinan. Klotsar av 22x70 tryckt borde väl räcka, gärna snedsågade så att vattnet rinner utåt. Om du ändå skall lossa panelen för att fälla in en gles så kanske du kan fundera på att sätta en liten plåt där (överbleck), jag gjorde det på sommarstugan och det ser riktigt snyggt ut (där får jag extremt mycket regn mot denna fasad, och ville vara säker på att vattnet inte letade sig in i fasaden)
 
Panelen är ännu inte spikad på den sidan, så det är inga problem å spika dit glesen.
Jag kommer att använda mig av nån sorts distans, jag får se vad. Panelen är ju 22mm tjock, så jag behöver något som funkar bra. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.