Hej,

Jag håller på att fästa bärlina till altan i husgrunden (betong) med hjälp av 140mm pinnexpander efter råd från flera kunniga från byggvaruhusen. Bara ett pinnexpander har fästat ordentligt i betongen, de andra sitter inte fast alls. Jag förväntade mig nåt som verkligen håller ordentligt med tanke på användnings området...

Jag har borrat enligt instruktioner - 60mm djup och 10mm diameter.

Vad kan jag har gjort för fel? Och hur kan jag rätta det?

:confused:

MVH
David
 
har du hålsten? i sådana fall fungerar inte expander bultar... då är det spikskruv, eller vad dom nu heter, som gäller.
 
det verkade vara lättbetong eller nåt annat - kom inte ihåg vad.
 
Lätt betong fungerar nog inte expanderbultarna bra i heller.. spikskruv (eller vad dom nu heter). En lång skruv med plugg som man slår in i ett hål....
 
Leca heter det som jag har... fick nåt nytt att prova, förmodligen det du berättade om. En skruv med plug, som man slår i för att sen skruva så att det fastnar.

Inte så lätt att använda verkar det som (men jag är total nybörjare). 10mm hålet känns lite trångt och pluggen vill inte gå in när man slår i den.
 
Finns nåt som heter kemankare.

Ett två-komponents "lim" som man sprutar in i hålet innan man slår in expandern. Låt härda över natten och dra sedan åt expandern.

Kemankare levereras i "silicontubs-format". Inte gratis men sitter som berget!
 
tack för tipset!
 
Franskskruv och plugg fungerar bra i lecasten.

Men det skall vara en rejäl plugg. Den vi använde var 100 mm lång och monterades i 10 mm borrat hål. Franskskruven var 140-150 mm lång med diameter 7 mm (skall igenom 45 mm regel och sedan in i pluggen).
Dessa monterades med 1-1,5 m mellanrum. Har nu varit monterat i över tio år och har inte rört sig det minsta.

Har för mig att skruv och plugg kom från Hilti.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.