Jag skulle behöva göra infästning av ev bärlina på putsad fasad.
Den ska gå rakt ut från väggen (en bärlina för altantak mellan två väggar varav den ena alltså är putsad).
Bakom putsen sitter en liggande regel 220x45 som monterats i förebyggande syfte för en ev. senare markisuppsättning.
Först tänkte jag krafsa bort putsen föroch montera en balksko för bärlinan. Dock insåg jag att det knappast är hållfastighetsmässigt OK, dvs en balksko för en bärlina som ska hålla uppe ett helt altantak (5x3m).

Därför tänkte jag istället franskskruva fast ytterligare en regel (bärlina för bärlinan) utanpå putsen som min altanbärlina sedan kan stå på.
Frågan är om putsen knappt 2cm Serporock kommer att spricka om jag sätter en regel typ 3m 145x45 utanpå putsen? Hur hållfast är putsen om man drar ut ordentligt med franskskruv. Kan ju ev. ha en grövre regel typ 195x45 för att få en störra bäryta för putsen. Jag har aldrig sett eller hört någon som gjort det och det kanske finns annat att tänka på förutom hållfastigheten också.
Tacksam för alla typer av synpunkter, idéer och konstruktiv kritik.
 
Behöver mer info:
Sitter denna "Bakom putsen sitter en liggande regel 220x45 som " dikt an mot putsen?
 
Precis. Isolerskivorna (som läggs bakom serporocken) och regel ligger i liv med varandra så puten ligger dikt mot regeln. Dvs typ 2 cm puts direkt mot regeln.
Innifrån sett är det alltså stående rgelar, gipsskiva, tvärregel, takpapp, stålnät och puts.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.