Jag har en altan vid ytterdörren som är i horribelt skick, både räcke och trall är rutten. En dödsfälla helt enkelt!

Vårens projekt är att riva den och bygga en ny som inte riskerar oss att trampa ner i en fallgrop.

Nu till saken, har ju tänkt att fästa bärlinan i fasaden. Men! Inom ett antal år skall vi tilläggsisolera och byta fönster. Då kommer ju bärlinan behöva sitta i den nya fasaden. Lm jag räknat rätt kommer den punkten att hamna 95mm längre ut. (45mm isolering, 28mm luftspalt samt 22mm fasad).

Visst borde jag då kunna fästa bärlinan med 95mm distanser bakom, så att jag den dagen jag tilläggsisolerar så lossar jag distanserna (och bär upp bärlinan med tillfälliga domkrafter) och sen när nya fasaden är på plats så fäster jag bärlinan i den, fast då utan distanser?
 
Kan inte se att det inte skulle funka
 
Funderar vad jag skall bygga distanserna av? dubbla 45X95 borde ju bli lämpligt!
 
Eller så sätter du plintar en bit ut istället
 
Det är en ganska smal veranda. Första och enda plintrad sitter ca 120cm från husvägg. Kan bifoga en bild!
 
simpa81 simpa81 skrev:
Funderar vad jag skall bygga distanserna av? dubbla 45X95 borde ju bli lämpligt!
Hur blev det? Är lite i samma sits.
 
H HAJST skrev:
Hur blev det? Är lite i samma sits.
Blev inte alls 😆


Har nu efter många år bytt fasad på huset, och den där altanen är riven och ersatt med en trapp ner.
 
  • Gilla
HAJST
  • Laddar…
simpa81 simpa81 skrev:
Blev inte alls 😆


Har nu efter många år bytt fasad på huset, och den där altanen är riven och ersatt med en trapp ner.
Hehe förstår. Men du satte den kloss an fasaden då? Var det eternitfasad du hade?
 
H HAJST skrev:
Hehe förstår. Men du satte den kloss an fasaden då? Var det eternitfasad du hade?
Kloss an.
Träfasad både före och efter!
 
  • Gilla
HAJST
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.