Hje, jag ska montera en balkong på huset och behöver fästa bärlina mot väggen som är av isoleca och med tjockputs. Ytterkant av balkongen kommer stå på stolpar. Har försökt hitta information på nätet utan framgång.

Tänkte använda använda gängstång och ankarmassa för infästning.

Det jag undrar är om det behövs läggas syllpapp mellan vägg och bärlina?

Ska jag sätta ett droppbleck för att förhindra att fukt kommer mellan vägg och bärlina?

Har jag tänt helt fel eller kommer min uppfästning att hålla för väder och vind.

leca.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Weppa
 
Jag har satt min bärlina för altanen på liknande sätt för 16 år sedan och det har inte rört sig det minsta.

Men jag använde Hilti skruv 7*140 och 90 el.100mm plugg till den skruven. Detta för att slippa "söla" med ankarmassa och vänta på att den härdar. Mina skruvar sitter med 600 mm delning mitt emellan bärreglarna.

Jag har inte monterat syllpapp eller droppbleck vid min bärlina men har istället ett bra takutsprång som håller vattnet borta. Numera är dessutom en stor del av denna infästning skyddad av uterummet som tillkom för snart 5 år sedan. Men det blir nog ingen sämre lösning att montera papp eller bleck.
 
  • Gilla
Bjorkman88
  • Laddar…
Tack roli, då är jag inte helt fel ute.
Plugg är ju smidigt men jag känner mig tryggare med ankarmassa, tills den dagen infästningen ska bort, men det slipper jag bekymra mig om nu.
 
Håller med oobum, Essve skruven är grym som tusan. Använde den till min bärlina 195x45, 8,2m lång och sitter som berget, när skruven satt sig får man släppa direkt så att den inte vrider sig och "gängar" sönder lecan.
 
Jag hade lagt distanser mellan bärlina och vägg. Risk för frostsprängning i putsen om den ligger dikt an.
Sett många altaner som folk byggt mot putsade hus och de undrar varför putsen är mörkare ovanför bärlinan...jo för att väggen är blöt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.