Behöver storleken på bärlinan som jag sätter fast i grunden vara större än 45x145 man fäster ju den med bultar /skruv med cc50-70 cm eller vad som är bäst. Skulle vilja köra med 45x120 då jag har en källardörr under altanen.

Eller är det lika viktigt att det är rätt storlek enligt spännvids tabellen på bärlinan mot huset?
 
mdredfox8 skrev:
Behöver storleken på bärlinan som jag sätter fast i grunden vara större än 45x145 man fäster ju den med bultar /skruv med cc50-70 cm eller vad som är bäst. Skulle vilja köra med 45x120 då jag har en källardörr under altanen.

Eller är det lika viktigt att det är rätt storlek enligt spännvids tabellen på bärlinan mot huset?
Med rejäla, täta fästpunkter kan du gå ner i dimension, precis som du beskriver. Det ska inte vara nåt problem, förutsatt att du har bra mtrl att fästa i. Själv har jag s.k L-kantblock med 10 cm frigolit innan betongen och valde då bort alternativet. En kompis hade varit mer förutseende och gjutit in gängstång i grunden. Varför tänkte inte jag på det, hade skonat ryggen en hel del.

Kjell G
 
Jag har en grund av lecablock som är 25cm tjock.

Vad är minsta dimensionen jag kan använda?
Och hur tätt behöver jag sätta fästpunkterna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.