Tror ni att det håller om man kör till exempel dubbla skruvar med 30cc avstånd? Har nämligen rätt så många skruvar hemma. Huset är byggt på 30 talet och ytterväggarna är i massiv trä så var jag än skruvar så sitter det ordentligt. Eller måste det vara fransk/hex skruvar?

/d
 
Det kommer garanterat att hålla. Skulle säkert räcka med 2 skruv cc 60 också.
 
nikasp
Det avråds tror jag generellt från att fästa i fasad eller grund. Har du ett tungt trädäck eller uterum som rör på sig så kan du paja hus eller grundmur. Bättre att köra plintar. Vi har skruvat i grunden runt 40% av huset. Jävligt dumt nu när vi ska måla och det är svårt att komma åt också.
 
  • Gilla
anthoon
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Det avråds tror jag generellt från att fästa i fasad eller grund. Har du ett tungt trädäck eller uterum som rör på sig så kan du paja hus eller grundmur. Bättre att köra plintar. Vi har skruvat i grunden runt 40% av huset. Jävligt dumt nu när vi ska måla och det är svårt att komma åt också.
Se alltid till att ha en trallbräda som går längs med fasaden. Den tar man bort sen när det skall målas
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
K kirilian skrev:
Se alltid till att ha en trallbräda som går längs med fasaden. Den tar man bort sen när det skall målas
De jäklarna har satt bärlinejäveln så nära ändträt på panelbrädorna så jag går runt med grovdammsugaren och skruvmejsel för att förhindra att löv, barr mm ligger mot och får panelen att ruttna.

Men oavsett det så sa vår besiktningsman som jag hade en fyra timmars genomgång med att det är riktigt dumt att hänga upp trädäcket mot huset. Blir enormt stora krafter om det rör på sig så bättre att ha ett flytande däck med plintar ända in - jobbigare att bygga kanske men bättre.
 
Så här tycker jag:
Det kan ställa till problem om man fäster en bärlina i en träfasad. Utan en plåtavtäckning kommer det in fukt i fogen mot fasadmaterialet som gör att fasaden ruttnar på sikt. Bärlinan är i vägen när man ska måla om fasaden. Om altanen är stor och marken kring huset inte är fast, kan det bli stora rörelser och spänningar. Lämplig skruvdimension och c/c avstånd beror på altanens djup och avståndet mellan bärlinorna. Är altanen 4 m djup och det saknas bärlina på mitten blir lasten på bärlinan som ska fästas in 500 kg per m. Skruvens längd bör vara minst 90 mm + fasadpanelens tjocklek om bärlinan är 45 mm. Helt klart är det bättre med plintar även längs fasaden, men et är inte alltid möjligt.
 
nikasp
K kirilian skrev:
Se alltid till att ha en trallbräda som går längs med fasaden. Den tar man bort sen när det skall målas
Istället för att lossa på 40 brädor så har jag kapat så man enkelt lossar ett par brädor mnkr det är dags att måla igen om 12-13 år (förhoppningsvis).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.