Hej!

Vi bygger en altan på pelare och vill utnyttja utrymmet under. Därför vill vi inte ha en pelarrad i mitten och inga reglar på bärlinan.

Naturligtvis vill vi inte sätta så evinerligt många plintar heller och detta är ju en svår kombination men jag har ritat ett förslag som jag tror kan fungera men vill gärna ha lite synpunkter.

Planen är 95x95 stolpar och 45x170 reglar av oimpregnerat kärnvirke.
Altangrund2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden är inte perfekt i måtten men tanken är att altanen totalt blir 4m bred och 12m lång (bara 8m på bilden).
Stolparna dras in 0,5m från ändarna och CC mot trall blir i praktiken, 14, 50, 50, 14, 50, 50...
Men då är var tredje regel bara fästad på beslag i ändarna och har en spännvidd på 4m
Direkt på detta har jag tänkt lägga trall, eventuellt 34mm tjock för att få lite ytterligare stabilitet.

Jag vill absolut inte ha något gung eller svikt för nästa år eller så har jag tänkt bygga vidare med ett isolerat uterum på detta.

Frågan är helt enkelt om de dubla reglarna på stoplarna, de diagonala stöden samt det minskade CC kan kompensera för den allt för långa spännvidden på mittenreglarna?

Tim
 
Varför kan du inte ha bärlinan på utsidan av plint stolparna eller ovanpå? Då tar dom ingen plats under. Sen 4m med dubbla 2x7" det kan ju inte svikta mycket. Men ni kanske ska dansa o hoppa el ta hem elefanter el nåt på en så stor veranda o inte tillåter minsta lilla svikt;) Tror det funkar med bara enkla reglar med. Är väl bara att testa o känna efter.Jag har ett hus byggt med enkla 2x5" med en spännvid på 3,5 meter det har hållt i 100år nu men det har dock hängt ner sig flera centmeter.
 
  • Gilla
TimPellet
  • Laddar…
Testa och testa :)
Det låter ju enkelt men man vill ju inte komma på när allt är klart om tre år att nja, det var nog lite för klent.

Du har ju antagligen plintar/stöd under ALLA reglar, var annan av mina hänger ju så att säga i luften, är inte det ett problem?

Men om du tror att det håller så vill jag ju gärna gå i sär ytterligare och hänga två reglar i luften eller öka CC till 60cm. Hur jag än gör blir det ganska många plintar att gräva och gjuta och ett mål är ju att minska plintandet.

Elefanter avser vi att porta just från altanen ;-) men vi skall ju ha isolerade fönster och tak. Ett enkelt sätt, om någon tror att det håller är ju att minska antalet plintar med 50% genom att göra så här:
Altangrund3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men jag vet inte hur mycket "svikt" det blir av att ha reglar utan plintstöd och utan diagonalstötta

Tim
 
Jag trodde du fäste dom reglarna i den främre regeln med stolpskor eller genom att tappa ur el nåt. Vad gör en regel i luften för nytta? Sen som jag sa. Varför kan du inte ha en bärlina ovanpå infällda i eller utanför stolparna? Då får ju alla golvbjälkar rejält stöd under och du kan ha långt mellan plintarna om du har en rejäl bjälke.
 
Jo förlåt, mellanreglarna hänger naturligtvis inte i luften utan är fäst i stolpskor i ändarna precis precis som du tror.

Aha, nu förstår jag:surprised: vad du menar med att fästa en bärlina på stolparna. Det är absolut inga problem väldigt smart(y), det är nog både enklare och billigare än att att använda beslag för att fästa dem i ytterregeln.
Altangrund5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men mellanreglarna har ju ändå inget snedstag så osäkerheten är om deras förväntade svajighet kommer kompenseras av att det är väldigt stabilt vid stolparna och att CC är minskat lite.

Jag antar att det är viktigare med stabiliteten när man avser att bygga ett isolerat uterum på altanen i framtiden?

Tack för kommentarerna även om jag var lite trög!
 
Jag har förmedlat denna tumregel tidigare. Och jag gör det gärna igen.

Det finns en enkel tumregel för att bestämma erforderlig styvhet hos en balk upplagd på 2 stöd.
Och det är max 1,5 mm nedböjning av en punktbelastning på 1 kN (tänk c:a 100 kg).
Det går för övrigt att tillämpa på alla "balkar" i golvbjälklag (Trall, Reglar, bärlinor).

Största tillåtna spv för max nedböjning =1,5 mm av P=1 kN. Emodul=9000 MPa
Enkel 45x170, max spv 2,3 m
Dubbla 45x170 (90x170), max spv 2,9 m

I ditt exempel skulle de mellanliggande 45x170, cc60 och spv 4,0 m få en nedböjning på c:a 8 mm. Och det är definitivt för mjukt. Nu är ju ditt system lite mer komplicerat än så då du även har styvare "dubbelbalkar".
Frågan är bara om 34 mm trall förmår att fördela ut lasten till dubbelreglarna utan att du börjar känna av svikten i enkelreglarna.

Vilken fri spv är det för dubbelbalkarna mellan snedsträvorna?
Hur långt är det mellan plintarna?

Hur ser grundläggningen ut?
Du är medveten om att din lösning ger en utåtriktad horisontalkraft på plinttopparna?
Om plintarna/marken är för mjuk så kommer detta också att bidra till att konstruktionen känns mjuk.

Ett förslag:
Gör samtliga sektioner som enkelreglar med diagonalsträvor. Även vid plintarna.
Sätt en bärlina även i underkant på stolparna, som stöd för vertikalbelastningen från snedsträvor mellan plintar.
Sätt en syll under stolparna, som stöd för horisontalkrafterna från snedsträvor mellan plintar.

Tror nästan att du skulle klara dig med 45x145 på virkesdelarna.
Men det är ju dumt att vara dumsnål. Det är ju svårt att förstärka upp sen om du upplever att det blev på gränsen ;-)



/Peter
 
Redigerat:
  • Gilla
TimPellet
  • Laddar…
Hej

Nja, jag hade väl inte tänkt så mycket på vertikalkrafterna på plintarna men det stämmer naturligtvis. Löser man det med större hål och mer betong? Det är en gräsmatta på vanlig jord där jag har tänkt gräva hål och hälla i betong och stoppa ned en enkel uformad stolpsko.

Absolut kan jag sätta en bärlina i nederkant med och använda den för att fästa snedsträvan. Väldigt smart, tack!

Jag har ganska mycket höjd så jag kan göra snedsträvorna så att de hamnar på det bästa stället (vilket jag antar är lite mer än avståndet mellan plintarna delat på 3 (altså lite kortare mellan snedsträvornas toppar än mellean snedsträvtoppen och stolpen)).

Enkelreglar med snedstävor kommer ju att se lite fulare ut, altså ingen teknisk nackdel men hantverksmässigt fulare.
Altangrund7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle det kunna vara ett alternativ att låta den övre och undre bärlinan fortsätta vara 45x170 (eller ev 190) men att ersätta alla de tvärgående reglarna med 145x34 och ha dubbelreglar med snedsträvor på alla positioner? cc50 och 34mm trall.

Jag vet inte om det gör någon skillnad för stabiliteten men byggmaterealet kommer inte vara impregnerat antagligen blir allt kärnfuru utom eventuellt bärlinorna om det är onödigt där.

Altanen skall vara minst 4m bred men gärna något bredare, beror mest på vad som finns för lämpligt virke och hur bred den kan vara utan att svikta.

På bilden har jag ju dragit in plintarna något för att minska spännvidden, jag vet inte hur mycket jag kan dra in den och samtidigt bygga en vägg på utsidan utan att den börjar svikta där i stället?

Mycket tack för uträkningen!
 
Du kan ju alltid åka till brädgården och palla upp en 45x170 på de spv vi diskuterat och ProvHoppa 😆
 
Ska du ha snedsträvor mellan Plintarna (vilket cc på Plintarna?) tycker jag du lägger en "liggande balk" (syll) för att fördela ut horisontalkrafterna från mellanliggande strävor till plinttopparna.
 
Tror du att de låter mig palla upp två 34x145 och skruva ihop dem och hoppa med :)

Är det inte så att ur sviktsynpunkt så är:
Snedsträvorna nästan att betrakta som plintar?
Dubbla 34x145 trall nästan att betrakta som en 70x145 regel?

I så fall borde ju sista förslaget vara toppenfenomenalt som Vargen skulle säga!

Och jag kan köpa hem en väldig massa trall vilket borde borga för ett bra pris ;)
 
cc 180 på plintarna
Är inte den som jag jag har markerat som "extra bärlina" den syll du efterlyser?

Eller finns det en stolpsko där jag kan trycka ned både en regel och en stople?
 
TimPellet skrev:
cc 180 på plintarna
Är inte den som jag jag har markerat som "extra bärlina" den syll du efterlyser?

Eller finns det en stolpsko där jag kan trycka ned både en regel och en stople?
Tänk så här:

Snedsträvor ger en vertikal och en horisontell reaktionskraft. Den vertikala förs ner till en stående balk (bärlinan).

På 1,8 m är Bärlinan för vek i tvärled för att ta hand om horisontalkrafterna från snedsträvor. Därför sätter du in en "liggande balk" (syll) som tar hand om den horisontella reaktionskraften.

Kristallklart, eller... 😉
 
Ja äum altså lite kristallklart är det :surprised:

Men för att kunna göra så behöver jag ju altså ha en grov syll (dimmension?) som ligger i stolpskon, korekt?
På syllen måste jag ställa stolparna rakt up, lite knepigt?

Eller kan jag köra vidare på mitt dubbelkoncept :)
På varje sida om stolpen (in och utsida) sätter jag en 45x170 regel, mellan dessa skruvar jag i några till 90 klossar så att det blir som en 180x170 syll?

Eller finns det extra höga stolpskor så att jag kan lägga en 90x90 syll i botten (räcker det) och sedan ställa mina stolpar i samma stolpsko på syllen?
 
Syll b=145, tjl=45 hade jag tänkt...
 
Nu har jag grubblat på syllen och jag tror jag förstår men det kommer bli lite jobbigare med att få allt rakt och dyrare beslag etc, jag gör en ny ritning där med alla tips från denna tråd inkorporerade samt alla mått lite mera rätt och postar ett nytt förslag med bara trall och 90 stolpar.

Så får vi se om det blir tydligare och kan fungera.

Tack så jätte mycket!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.