Hej!

Funderar på hur jag ska fästa bärlinan i väggen till altanen. Jag vill komma åt att skruva i syllen. Ska man kapa bort locken på panelen och sedan lägga bärlinan mot de bakre brädorna? Och då även försöka få till en plåt som jag sticker upp bakom locken som sedan ligger på trallbrädan?

Eller ska jag lägga bärlinan på locket och lägga klossar så jag kan skruva mot syllen och genom bakre bärdan i hålet mellan lockan?
 
  • Infästning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bästa bilden blir nog i excel, jpg blir så liten
 
Hej
Jag noterade att jag hade ställt precis samma fråga som du. Har du hittat någon lösning på detta?

Det där med att ta bort locken eller lägga klossar tror jag inte är någon bra idé. Jag förstår varför du vill göra det (Jag hade samma tanke). Jag tror att man kan få problem med vatten som inte kan rinna undan om man gör det "tätt" mellan altanen och husväggen.

/Jonathan
 
det blir att lägga klossar mellan locken på de ställen jag ska skruva bärlinan i syllen, sedan vet jag inte om man ska göra en liten plåt för att skydda denna kloss. Alltså en som sitter på väggen och utviken över klossen.

Nackdelen är väl att den dagen man ska byta panel så får man kapa locken, men frågan är om det inte är dags att byta altan då också :S.
 
man får göra något sådan. Har du vänt klossarna så du har ändträ uppåt eller lagt klossarna?
 
145x28 som jag kommer att använda som klossar och "lägga" dessa inte ändträ uppåt, locken på panelen är väl 21mm så bärlinan kommer bara lite utanför locken. Kommer att ta handcirkelsågen och fasa överkanten 45°.
 
Tänk på att trallen förmodligen kommer att ligga lite utanför bärlinan för att skymma den. D.v.s så man inte ser bärlinan uppifrån om man tittar ner på trallen närmast huset. Lägger du trallen en bit utanför kommer den komma ännu närmare väggen än 28mm.

Varför använder du inte liggande 45x145 istället så du kommer ut en bit? Sedan kan du själv välja hur nära trallen skall komma väggen.
 
men jag tänkte nästan lägga den innersta trallbrädan som är en del av ramen som ligger uppe på bärlinorna mot panelen (locken). Eller såga ur den för varje lock så den går in i mellan locken, men så gott om tid vet jag inte om jag har.

Varför jag valde 28 i sället för 45mm, ju längre ut från väggen ju större moment på skruvarna som ska hålla bärlinen i väggen.
 
Mina 45x120 sitter finns inte en chans i världen att man kan rubba. De sitter med 240mm fransk träskruv in i bjälklag och eventuellt i syllen om jag haft otur.

Att såga ur för locken låter som en dålig ide. Iden med att ha däcket en bit ut från väggen är ju för att det inte skall bli vatten liggande mot panelen.

Jag har min en centimeter utanfög locken. Ser hur bra ut somhelst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.