Har ett par frågor kring altanbygge. Igen.

Skall man sträva efter att fästa den bärlina som ligger an mot väggen i syllen eller går det lika bra med en regel?

Är det lämpligt att först borra hål i fasaden för franskskruven för att undvika att fasaden spricker?

Är det inte risk för att syllen (34x120) eller reglarna (45x170) spricker om man drar i franskskruv i dem? Det är ju inte så sannolikt att man skulle lyckas pricka mitt i centrum i någon av dem?
 
Förborrning för fransk träskruv är alltid att rekommendera. För det trästycke som skruven skall gå igenom och klämmas fast mot underliggande trä, kan nätt och jämnt frigående hål rekommenderas. OBS! Galvad bricka (rund eller fyrkantig) skall alltid användas. Dra med fast nyckel eller hylsa. För att undvika att underliggande virke spricker ska man förborra med ett klenare borr, ca halva diametern mot skruvens dimension. Borra inte för djupt, skruvspetsen som är smalare behöver inte så mycket förborrning. Borra det klenare hålet först, så slipper du centreringsproblem sedan.
För att undvika att skruva för nära kanten av en regel eller syll kan bara regelsökare och mätning rekommenderas, plus att sätta sig in i hur den underliggande konstruktionen är gjord. Kika, kryp, fundera, titta på spikhål, knacka, loda, använd rätskivan. Lycka till!
 
  • Gilla
Silvery och 1 till
  • Laddar…
OK. Bra svar, ungefär som jag tänkt mig.

Problemen som återstår blir då (som jag ser det hittills):

Hur hitta mitten på syllen? Vi har inget golv lagt på betongplattan (ännu) och syllen ligger direkt på plattan så man borde alltså kunna börja med att markera syllens centrum på gipsskivans (inomhus) och sedan med vattenpassets hjälp 'flytta' markeringen till utsidan (genom en dörr s.a.s.). Eller finns det andra, smartare, metoder? Regeldetektor tror jag inte på.

Problem nummer två. Om man skall in ca 10cm i syllen vid förborrning måste man alltså igenom underbrädan (22mm) + spikläkt (28mm) + del av regel (50mm) och sedan in 100mm i syllen. Alltså 200mm total borrlängd. Finns det så långa borrar (antar att det gör det)? Men hur är det med fransk träskruv i den längden? Eftersom borrlängden blir stor känns det viktigt att man lyckas borra parallellt med golvet för att träffa syllen i centrum. Hur gör man det enklast?



 
Det verkar inte bli en bra lösning. Jag tycker att du ska snacka med huskonstruktören eller en snickare som kan föreslå en lösning på plats. Om du har hela klädselsystemet mellan bärlinan och syllen är det risk för att det kommer att "svara dåligt" när du drar fast och bärlinan kommer att bli hängande i krokiga skruvar om den inte har ett stöd mot något. Kan du inte sätta en anpassad bärlina direkt mot syllen, och som också får stöd av betongplattan, och bygga på klädseln efteråt? Eller lägga in en mellanbräda så att det blir helt stumt. Annars finns det långa borrar. Men skruven blir väl ännu längre än 200 - kan bli svårt? Om du skall "flytta" ett mått långt bör du ha en självnivellerande laser eller avvägningskikare.
 
Är inte helt med på Dina tankar här..... Förstår att det finns risk att den franska skruven inte kan bära lasten då momentet pga längden blir högt. Men om man kan hitta reglarna istället och skruva i dessa kommer man 50mm närmare vilket borde förbättra läget en del. Det blir svårt att förklara. Nedan finns en sektion av vår väggkonstruktion:

takvagg.gif
 
Eller finns det någon bättre lösning? Extra plintrad istället?
 
Ja, men min tanke är inte att fästa altanen i fasaden, utan i syllen eller någon regel.

Antar att Du stenhus?

Om möjligt vill jag givetvis undvika en extra plintrad, då det skulle kännas både stabilare och enklare att fästa direkt i huset.
 
du skulle ju kunna fästa den i hus muren med expanderbult...
Eller åxå fästa den i väggregel syll och om det inte känns 100% så kan du ju fästa plank som stöd under bärlinan i husmuren med expander skruv.

MVH Anders
 
Betongplattan skall man inte ge sig in i efter vad jag förstått, då man skadar kantelementen (isoleringen).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.