Ska bygga altan där golvet ska precis under altandörren, alltså ovanför ena källarfönstret (se bild). Nu har jag förstått att det inte alltid är en bra idé att fästa bärlina i en tegelfasad eftersom den kanske inte är bärande. Så min fråga är hur jag vet om det är en bärande fasad eller inte. Har någon en idé genom att se på bilden? Huset är bygg 1946 om det kan vara en ledtråd.
Om jag inte kan fästa bärlinan i fasaden utan istället måste bygga en fristående altan med plintar nära väggen, finns det ingen risk att man "stör" dräneringen som går runt huset om man sätter ner plintar?
Tacksam för tankar!
 
  • Altanbyggnadsprojekt vid tegelhus med källarfönster nära tänkt däckplacering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tegelfasad på hus från 1946 med altandörr ovanför källarfönster, fråga om bärighet för altanbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, dräneringen påverkas inte. Särskilt inte när det är ett hus med källare.

Om inte marken sluttar så behövs inga plintar heller.

Edit:
Finns ingen anledning att fästa ett vanligt trädäck i fasaden, snarast tvärtom.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Nej, dräneringen påverkas inte. Särskilt inte när det är ett hus med källare.

Om inte marken sluttar så behövs inga plintar heller.

Edit:
Finns ingen anledning att fästa ett vanligt trädäck i fasaden, snarast tvärtom.
Förtydligande: altangolvet ska alltså gå mellan källarfönstret och altandörren på bilden, så plintar lär ju behövas eftersom golvet på altanen kommer att ligga nästan 1 meter från marken. Men du menar kanske ändå att man inte behöver fästa altanen i fasaden? Bra att veta att dräneringen inte påverkas om jag nu måste ha plintar längst in.
 
Dräneringen ska ligga under källargolvets nivå, så den påverkas inte.
Fyllnadsmaterialet närmast väggen borde vara väl dränerande, så plintarna behöver inte grävas ner särskilt djupt eftersom det är liten risk för tjälskjutning.
 
useless useless skrev:
Dräneringen ska ligga under källargolvets nivå, så den påverkas inte.
Fyllnadsmaterialet närmast väggen borde vara väl dränerande, så plintarna behöver inte grävas ner särskilt djupt eftersom det är liten risk för tjälskjutning.
Ok, tack. Har du ngn tanke om huruvida det skulle gå att fästa bärlina i fasaden eller inte? Vilket ändå är plan A.
 
Det beror på hur fasaden är konstruerad.
 
useless useless skrev:
Det beror på hur fasaden är konstruerad.
Vad jag jag kan se så är det ett lager tegel, sedan en luftspalt och sedan ett tjockare lager tegel. Vilket kanske då betyder att det inte är någon bra idé att fästa bärlinan i fasaden, eller djupare?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vad består väggen under teglet av? Det kanske går att fästa i teglet och ha några stöd fästa i väggen under?
 
Det är en betongvägg / betonggrund. Ah, du menar att man fäster tex plankor vertikalt i betonggrunden som når upp till bärlinan och stöttar den?
 
Typ.
 
Skåneskutan Skåneskutan skrev:
Det är en betongvägg / betonggrund. Ah, du menar att man fäster tex plankor vertikalt i betonggrunden som når upp till bärlinan och stöttar den?
Du kan göra något liknande det jag gjorde, se här
 
Skåneskutan Skåneskutan skrev:
Vad jag jag kan se så är det ett lager tegel, sedan en luftspalt och sedan ett tjockare lager tegel. Vilket kanske då betyder att det inte är någon bra idé att fästa bärlinan i fasaden, eller djupare?
Krokkodriljo Krokkodriljo skrev:
Du kan göra något liknande det jag gjorde, se här
Just det, skulle ju kunna funka. Samtidigt tänker jag att bärlinan skall fästas i den nedre tegelraden, (se ny bild). Bakom den tegelraden ligger källarens betongtak. Och strax under den tegelraden kommer ju källarens betongvägg... Det kanske ändå kan lämpa sig för att fästa en bärlina i det... Närbild på en tegelvägg under ett fönster som diskuteras för fäste av bärlina.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är syftet med att fästa altanen i fasaden?
Vad tillför det, (utöver merkostnader för tidsåtgång och mtrl)?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Vad är syftet med att fästa altanen i fasaden?
Vad tillför det, (utöver merkostnader för tidsåtgång och mtrl)?
Ja inte vet jag, men det är det som rabblas i de hundra beskrivningar, femtioelva youtubeklipp och ännu fler forum-inlägg som jag har läst inför detta lilla projekt. Tyckte det lät ganska smart att förankra altanen i väggen och på det sättet slippa ett gäng plintar och dessutom få stadga i sidled. Men jag är öppen för alla lösningar.
 
  • Gilla
L. T. P
  • Laddar…
Tänker att det är bra att ha däcket helt separat. Man slipper göra hål i fasaden, och om man måste in under däcket så är det bara att plocka upp det. Även fuktmässigt tycker jag att det känns bättre att ha en liten luftspalt mellan trä och vägg.

Förmodligen inga stora skillnader i risker eller kostnader, men jag ser det principiellt som en helt onödig manöver att fästa i fasaden, och med onödig risk för problem/krångel.

Om inte plintarna är tillräckligt tunga och stabila för att hantera sidokrafter så kan man använda snedstöttor. Ett alt till höga plintar är vanliga betongplattor och så ett undre ramverk/trästolpar, eller vanliga låga plintar med trästolpar. Då går det lätt att få till snedstöttor för sidokrafter.
Vilken lösning man väljer är efter eget tycke och smak.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.