Tog hem en hög med bärlager förra sommaren för jag tänkte göra iordning för plattläggning.
Men...man tror man hinner mer än vad man gör!
En del har blivit utlagt med en markduk under, där det det ska bli en plattbelagd gång i anslutning till gräsmattan. T.o.m. packat. Men mer måste läggas på innan jag lägger sättsanden eller stenmjölet - ca 2-10cm ytterligare.
Problemet är att det har börjat gro små ogrässkott i bärlagret!
Jag trodde inte det kunde växa i krossad sten!
Även i den kvarvarande högen har det kommit fram ogrässkott.
Vad gör man?
Man vill ju inte få ogräs mellan plattorna på en gång...
Kan jag lägga ut resterande 2-10cm bärlager i gången och se glad ut (och använda material från högen)?
Eller måste jag ta bort det som ligger och ta hem en ny hög?
 
Handrensa bärlagret. Visst kan du använda det! Det är fröogräs och bör inte vara svårt att få bort. Jag tycker det är over-kill att köra över med round-up (något som jag inte använder själv i min egen trädgård). Tycker ändå att du bör ta bort ogräset innan du fortsätter jobbet.

Sedan kommer du köra sättsand, packa och lägga på stenen. Att du så småningom får ogräs i plattmellanrummen kommer du inte ifrån - men det är ganska effektivt att få bort om du investerar i den enkla elektriska apparattypen med vattenånga och som kostar runt en femhundring. Varför jag rekommenderar ånga är att detta är betydligt billigare i drift än med gasol. Ett par tre ggr/säsong bör räcka men det blir troligen först om ett par år. Lägg så tunna plattskarvar som möjligt.

Om du inte skulle hinna plattlägga i år är det vettigt att täcka högen med presenning!
 
Jag har inte testat det själv men det finns de som säger att en varmluftspistol går bra också. Om man nu har en och inte vill skaffa en pryl till.

Mvh
Helena
 
Vitsen är att inte bränna ner ogräset fullständigt utan endast skada de yttre delarna och på det sättet utarma motståndskraften. Bränner du ner hela ogräset ovan jord får du motsatt effekt - jmfr om du tar bort en maskros utan rot - då sätter den alla klutar till att komma igång igen.

Det ser säkert snyggt ut precis när man kört med varmluftpistol - men ett par veckor senare har du tillbaka 95% av allt ogräs. Ångar man bara lätt över bladen så att dessa skadas går skadan ner till roten och så ångar man ett par veckor senare och skadar ogräset igen. Man får således inte bort ogräset med en gång utan behandlingen måste upprepas.
 
yonna skrev:
Vitsen är att inte bränna ner ogräset fullständigt utan endast skada de yttre delarna och på det sättet utarma motståndskraften. Bränner du ner hela ogräset ovan jord får du motsatt effekt - jmfr om du tar bort en maskros utan rot - då sätter den alla klutar till att komma igång igen.

Det ser säkert snyggt ut precis när man kört med varmluftpistol - men ett par veckor senare har du tillbaka 95% av allt ogräs. Ångar man bara lätt över bladen så att dessa skadas går skadan ner till roten och så ångar man ett par veckor senare och skadar ogräset igen. Man får således inte bort ogräset med en gång utan behandlingen måste upprepas.
Som sagt, jag har inte testat det själv och det är ett alternativ till gasol ej till ånga. Oavsett metod får man nog vara trägen. Roten ger sig till slut oavsett metod.

Anser du att ångan fungerar bra? På andra odlingssiter verkar det generalla omdömet vara att det är en långsam och omständig procedur som inte fungerar så bra. Jag har inte testat själv...
 
;) Ångan är billig. Tar viss tid att ånga förståss. Gasolen blir dyr i längden. Effekten ungefär densamma.

Har testat ett större parti grusbelagd yta under många år. Men så är jag ytterligt ekonomisk ... ibland snål när det gäller utgifter :D:D:D
 
Det heter sparsam och det är en dygd :)
 
-"Det är inte på stora inkomster man blir rik utan på små utgifter"
Min kloke far
 
Men hur kommer ogräset mellan plattorna? Är det frön som kommer uppifrån, eller kan det även som i mitt fall komma underifrån?
Jag tycker att det är snyggt när det blir grön mossa mellan plattorna, men ogräs ser ut som sk--t!
Så om jag spar bärlagret som ligger och bara handrensar det jag ser - har jag inte då fördubblat risken eller förkortat tiden innan jag får mitt ogräs?
 
Ogräset kommer genom fröspridning. Har du dessutom lagt duk under och därefter stenmjöl/sättsand har du gjort vad du kan. Jag tycker du oroar dig i onödan. Du får ändå räkna med att få viss växtlighet i skarvarna - så småningom.
 
yonna skrev:
Ogräset kommer genom fröspridning. Har du dessutom lagt duk under och därefter stenmjöl/sättsand har du gjort vad du kan. Jag tycker du oroar dig i onödan. Du får ändå räkna med att få viss växtlighet i skarvarna - så småningom.
Ja men det finns nu små ogräs i det bärlager som ligger där nu och jag ska fylla på lite till från en hög där det också slagit lite rot. Sedan kommer jag att köpa hem stenmjöl eller sättsand (vad är bäst?) som jag lägger de tre sista cm:arna.
Så du menar om jag förstått rätt att de rötter och små skott som finns nu och som kommer att hamna under plattorna inte kommer att påverka framtida växtlighet så mycket utan att den kommer av frön ovanifrån?
 
62_an skrev:
Ja men det finns nu små ogräs i det bärlager som ligger där nu och jag ska fylla på lite till från en hög där det också slagit lite rot. Sedan kommer jag att köpa hem stenmjöl eller sättsand (vad är bäst?) som jag lägger de tre sista cm:arna.
Så du menar om jag förstått rätt att de rötter och små skott som finns nu och som kommer att hamna under plattorna inte kommer att påverka framtida växtlighet så mycket utan att den kommer av frön ovanifrån?
En stensättare jag pratade med rekommenderade någon form av bärlager 20 cm (t.ex. dräneringsgrus), därefter tunnt med 0-18 och packa ner detta i gruset för att få ett bra underlag. På detta läggs ett sättlager på några cm av flis (ex. 2-5).

Poängen med detta är att fliset är lättare att få jämnt för sättning och det dränerar dessutom lite.

Mvh
Helena
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.