Hej,

Kanske en dum fråga men blev lite osäker och tänkte att jag kunde ställa frågan här...
Har ett "glasparti" i källaren med glasblock/betongglas som är 240cmx40cm.

Vi har renoverat i källaren och kom fram till att vi ville ha ett fast fönster istället för detta.
Nu till min fundering. Kan det finnas någon risk med att byta till fast fönstret med tanke på bärighet?
Kan glasbetongen ha mer bärkraft och därmed krävas för att bära upp golvbjälklaget i markplan?
De fasta fönstret kommer ha samma mått som glasblocken har idag så har inte för avsikt att öppna upp i väggen mer men tänker om trycket ovanifrån delvis tas upp av glasblocken bättre än av ett fasta fönstret och att golvbjälklaget kommer att börja svikta/ge vika om man byter.
 
Staffans2000
Det tror jag verkligen inte.
 
Nope, betongglas i sig har normalt ingen bärande funktion.
 
TS: har du sett om det finns någon avväxling ovanför glaspartiet?

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det tror jag verkligen inte.
Kan du utveckla?
Om vi antar att glaspartiet ligger på långsidan av huset, och att golvbjälkarna har stöd längs långsidan. Vi kan även anta att golvbjälkarna ligger med c-c 60, då kommer vi ha ett antal golvbjälkar som har stöd över glaspartiet, vilka kommer ha en kraft genom glaspartiet. Om man inte aväxlad med en balk ovanför glaspartiet.
 
Staffans2000
Det låter osannolikt att glaset klarar av något större tryck.
 
  • Gilla
Jörgen Ö
  • Laddar…
M mattoys skrev:
TS: har du sett om det finns någon avväxling ovanför glaspartiet?



Kan du utveckla?
Om vi antar att glaspartiet ligger på långsidan av huset, och att golvbjälkarna har stöd längs långsidan. Vi kan även anta att golvbjälkarna ligger med c-c 60, då kommer vi ha ett antal golvbjälkar som har stöd över glaspartiet, vilka kommer ha en kraft genom glaspartiet. Om man inte aväxlad med en balk ovanför glaspartiet.
Hej,

Nej jag tänkte inte heller att de skulle ta nån last men sen fick jag frågan och vart osäker...

Det ligger på långsidan och har 4 st golvbjälkar ser det ut som som går genom glaspartiet. c-c 60.
Jag ser nån form av balk/avväxling antar jag, men tänkte att om den "vilar" lite på glasblocken och att detta då tillsammans funkar och bär all last, men att det kanske blir för svagt med ett vanligt fönster. Utgår från att glasblocken kanske är monterade dit innan man fortsatte och byggde markplan, så det jag gissar/hoppas på är en balk borde ju ligga mot "Monteringskitet" som fäster ihop blocken.

De trä som syns på bilden med glasen är inte själva reglarna utan distanser som fanns för att få taket i samma höjd, dock är de ju spikade i reglarna. Det som ligger under pappen på den andra bilden och går längst med glaset och långsidan är det som skulle kunna vara en balk som avlastar, den är skruvad/spikat i golvbjälkarna vinkelrätt.
 
  • Närbild på golvbjälkar och isoleringsmaterial med synlig skada, intill ett glasparti i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rad av vertikala glasblock i vägg, med synliga bjälkändar och en svagt upplyst takstruktur ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det låter osannolikt att glaset klarar av något större tryck.
Läser man så står det att de inte får användas till bärande element.
Samtidigt så skulle Ts Murade glasvägg klarar 8*240*28=53 760 kg.
Vi har en sträcka på 240 cm som vi kommer får en nerböjning i om man inte använder en grov balk.

http://www.vetro.se/wp-content/uploads/2015/01/Glasblock-Teknisk-Data.pdf
H honkenen skrev:
Hej,

Nej jag tänkte inte heller att de skulle ta nån last men sen fick jag frågan och vart osäker...

Det ligger på långsidan och har 4 st golvbjälkar ser det ut som som går genom glaspartiet. c-c 60.
Jag ser nån form av balk/avväxling antar jag, men tänkte att om den "vilar" lite på glasblocken och att detta då tillsammans funkar och bär all last, men att det kanske blir för svagt med ett vanligt fönster. Utgår från att glasblocken kanske är monterade dit innan man fortsatte och byggde markplan, så det jag gissar/hoppas på är en balk borde ju ligga mot "Monteringskitet" som fäster ihop blocken.

De trä som syns på bilden med glasen är inte själva reglarna utan distanser som fanns för att få taket i samma höjd, dock är de ju spikade i reglarna. Det som ligger under pappen på den andra bilden och går längst med glaset och långsidan är det som skulle kunna vara en balk som avlastar, den är skruvad/spikat i golvbjälkarna vinkelrätt.
Kollar man i ett datablad för glasblock så säger man att de inte får användas som bärande element.
http://www.vetro.se/wp-content/uploads/2015/01/Glasblock-Teknisk-Data.pdf

Skall ni verkligen ha ett fönster som är 240 brett, känns lite brett.
Ni skulle kunna ha två fönster istället, med en stolpe emellan.
 
M mattoys skrev:
Läser man så står det att de inte får användas till bärande element.
Samtidigt så skulle Ts Murade glasvägg klarar 8*240*28=53 760 kg.
Vi har en sträcka på 240 cm som vi kommer får en nerböjning i om man inte använder en grov balk.

[länk]


Kollar man i ett datablad för glasblock så säger man att de inte får användas som bärande element.
[länk]

Skall ni verkligen ha ett fönster som är 240 brett, känns lite brett.
Ni skulle kunna ha två fönster istället, med en stolpe emellan.
Vetro skriver i sin FAQ:
"Hur mycket tål ett glasblock i tryck?
Ett glasblock med bra kvalitet klarar av en tyngd på ca 88 kg, vilket innebär 34 gånger sin egen vikt. Det blir ett värde på ca 1,5 kN/m2. Observera att detta gäller SEVES glasblock. Glasblock med sämre kvalitet har inte samma förutsättningar."

Jo men vi ville gärna ha ett fönster för att få in så mycket ljus som möjligt.
 
M mattoys skrev:
Vi har en sträcka på 240 cm som vi kommer får en nerböjning i om man inte använder en grov balk.
Ja nu tror jag ju kanske att jag har nån balk som avlastar men vet inte om den tar all kraft men vad skulle en ”grov balk” vara i detta sammanhang?
 
H honkenen skrev:
Ja nu tror jag ju kanske att jag har nån balk som avlastar men vet inte om den tar all kraft men vad skulle en ”grov balk” vara i detta sammanhang?
Har undersökt lite till och de jag kan hitta och känna genom att öppna upp pappen ovanför innertaket är att det går en balk längs med långsidan. Den är 150mm bred och 75mm hög. Ovanpå den ligger Golvbjälkarna vinkelrätta. Dessa är 45x125 skulle jag tro.

De 4 golvbjälkarna som ligger över glaspartiet ligger med CC 60cm med början 30cm in på området, dvs. 30, 90, 150, 210 cm. Så de är 2 st som ligger 30 cm från varsin ytterkant och 2 st som ligger 90cm från varsin ytterkant.

Balken ovanför glasblocken är alltså 15cm bred och glasblocken är 10 cm breda (19x19cm stora) och ligger i innerkant av balken.
 
Kunde inte redigera mitt inlägg men en uppdatering:

Läste lite här: https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/bjalklag/kallarbjalklag/principlosning/
Undersökte sen lite till och de jag kan hitta och känna genom att öppna upp pappen ovanför innertaket är att det går en balk (syll?) längs med långsidan. Den är 150mm bred och 75mm hög. Ovanpå den ligger Golvbjälkarna vinkelrätta. Dessa är 45x125 skulle jag tro. Golvbjälkarna är spikat snett utåt men det jag ser mellan golvbjälkarna är nån form av masonitskiva typ. Men gissar att det kanske ligger en kantbjälke som den är spikad i (för att spika/förankra masonitskivan genom att skråspika med en spik dimension stor verkar inte troligt). Men om det är en kantbjälke eller ej kan jag inte se inifrån och utifrån är det tegelfasad. Golvbjälken ligger inte över hela syllen utan snarare ca halva bredden och om den då är spikad utåt så skulle man väl kunna anta att kantbjälken ligger på den andra halvan av syllen?

De 4 golvbjälkarna som ligger över glaspartiet ligger med CC 60cm med början 30cm in på området, dvs. 30, 90, 150, 210 cm. Så de är 2 st som ligger 30 cm från varsin ytterkant och 2 st som ligger 90cm från varsin ytterkant.

Balken ovanför glasblocken är alltså 15cm bred och glasblocken är 10 cm breda (19x19cm stora) och ligger i innerkant av balken.

Ger denna information det enklare att bekräfta eller dementera att det är ok (ett rimligt antagande) att jag kan byta till ett fast fönster istället för glasblocken utan att riskera hållfastheten i väggen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.