Har planer på att göra en utbyggnad av huset.
Ett badrum med klinkers, kakel, hörnbadkar, ett sovrum och hall.

Mina funderingar är ett golvbjälklag , på 45*190 som är 540cm långt och ligger på cc 30.
Kan man lägga ett sådant och vara säker på att slippa "gung" i golvet?
 
Det måste vara mycket styvare än "inget gung", det är oerhört små toleranser innan det blir skador och plattorna släpper. 45x195 (antar att du menar det och inte 45x190) på den spännvidden blir för klent, även på c/c 300. Det kommer inte fungera, särskilt inte med den stora lasten.
 
Tack för snabbt svar!

(ja, 45x195)

Jag anade väl att det var tveksamt att bygga så.

Min nya utbyggnad kommer att byggas utanför den gamla, så då får jag väl behålla den befintliga källardelen med väggar och ha dessa som "stöd" under det nya bjälklaget.
 
Ja, det vore definitivt klokt.
 
I
5.20 m i spv. med 45x195 cc 300 är avgjort för långt för ett golv som ska beläggas med keramisk beläggning. Det håller t.o.m. dåligt för normerad normalbelastning utan att böja ner sig ordentligt. (Nedböjning till följd av långtidsdeformation får vara högst 1/400 del av spv. dvs. 13 mm. Det hamnar strax under 10 mm, räknat på en fritt upplagd 2-stödsbalk och virkeskvalitet K24, vilket dock inte är samma sak som att säga att det kommer att böja ner sig en centimeter i verkligheten oxå :rolleyes:.)

Men hur brett är det? Kan du stötta under med en tvärgående balk på halva längden så att spv. blir 2 ggr. 2.6 meter? I så fall klarar du det.
___________________
Byggaren
 
Behåller jag den befintliga källardelen så kan jag få en spännvidd på ca. 3 m, kanske kan gå?

Under resten av bjälklaget kan jag sätta en tvärgående balk så att spv. blir 2.70m.

Räknar man förresten spv. i hela bjälklagets längd, eller räknar man bort den längden som ligger på blocken?
 
I
super_sam skrev:
Behåller jag den befintliga källardelen så kan jag få en spännvidd på ca. 3 m, kanske kan gå?

Under resten av bjälklaget kan jag sätta en tvärgående balk så att spv. blir 2.70m.

Räknar man förresten spv. i hela bjälklagets längd, eller räknar man bort den längden som ligger på blocken?

3 m låter vettigare utan att ha räknat på det.

Spv. räknas 5 cm från insida vägg p.b.s. in på upplaget. Detta för att kanttrycket vid en event. nedböjning (som alltid finns i större eller mindre utsträckning) annars inverkar på dimensioneringen.
__________________
Byggaren
 
Jag skall iofs inte ha kakel på golvet utan trägolv på det golv på andravåningen på en mindre magasinsbyggnad som jag håller på att renovera. På en spännvidd på 528 cm så kör jag I-balk 140x70 cc60 med gott resultat. Provade först med 120 mm höjd men det blev för gungigt. 140-balkarna blev perfekt. På den övre flänsen borrar jag fast en 45x70 som jag kan skruva golvet i sedan. Viktigt dock att lägga kortlingar mellan balkarna så att de får bra sidostöd framför allt för att reducera den första delen i nedböjning på balk som har en stor sidokomponent (eftersom de är klenast åt det hållet).

//Per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.