renoverar badrum och tänkte byta ut det gamla avloppet som ligger ingjutet i mellanbjälklaget, men jag blir nojig över bärighet när jag börjar bila. Finns det någon risk med att bila upp detta gamla avlopp för att lägga ner nytt på ungefär samma plats.
Det känns som att det ligger väldigt ytligt, så jag kommer inte komma så värst långt ner men ändå är det ju ett 110 avlopp som skall ner.
Bättre att ta på samma ställe det ligger idag jämfört med att försvaga med en ny ränna tänker jag.....,,,,
Bjälklagets tjocklek är ca 16 cm, sutterängvilla, bärande betongvägg i källaren typ 1 meter i från toaavloppet där stammen går ner precis i närheten av denna vägg.
Betonghålsten i källarvägg
Betongbjälklag över hela källaren
 
  • Renovering av badrum med synligt avloppsrör och elektriska installationer mot rå betongyta och trästomme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum under renovering med synligt gammalt avloppsrör och nytt rörarbete vid trästomme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den gamla stammen går väl rätt igenom bjälklaget? Det borde vara enklare att anlita en betongborrare som tar upp ett nytt hål med ett rent snitt och sedan bara skrota det gamla. Försök att undvika armeringen vid borrningen. Lägg inga rör horisontellt i betongbjälklaget.
 
Ja stammen går rätt igenom bjälklaget sen viker den av längs ovansida bjälklag. Jag ser avloppsrörens topp, och eftersom allt skall vara på samma ställe så hade jag gärna förlagt det där det gamla ligger.........
Du menar att jag skall ta hål genom bjälklaget på 3 ställen i Olika dimensioner och sen koppla ihop det under bjälklaget om jag förstår dig rätt. De hamnar så väldigt illa där nere i källaren samt låg takhöjd......

Fråga : Kan man försvaga bjälklaget genom att ta upp de gamla rör som ligger precis i toppen på betongen? De Har väl ingen bärighet där de ligger idag?
 
Jag uppfattade inte att det var tre hål det var fråga om. Så länge som du inte borrar genom armeringen är det dock inga hållfasthetsproblem med tre hål. Att borra är skonsammare mot bjälklaget än att bila. Om de gamla rören ligger rätt, varför vill du då bila upp dem?
 
Gamla 70 talsrör vita varianten, äggskalsrör har jag hört några kalla de. Känner att man tar en genväg om man inte passar på att byta dem........
 
OK, då är jag med. Gamla gjutjärnsrör finns det sällan anledning att bila upp på så korta sträckor. Kolla med en betongsågare. Han kan nog såga upp (fast med lite större radie) även där rören sitter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.