Skall bygga ett galler i golvet i befintligt trapphål till övervåningen(trappan skall rivas). Har varit inne på gallerdurk men tror det blir otäckt att gå barfota på. Så nu är tanken att lägga furuvirke på högkant med springor på ca1,5-2cm. De ska bära ca 50cm. Vilken dimension skulle behövas för detta, tjockleken på planhyvlade brädor brukar väl vara 21-22mm men vilken höjd är frågan. Det måste tåla hoppande lekande barn och vuxna mm.
 
Om du ursäktar så tycker jag inte det är en vettig konstruktion du skisserar.

springor på ca1,5-2cm
hoppande lekande barn

Jag ser framför mig många brutna tår och också en del fingrar när barnen leker på detta galler :thumbdown:

Kanske du skulle satsa på en skiva makrolon/polykarbonat i stället.
Med några antihalk-remsor påklistrade.
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Vad är syftet med gallret?
 
Kan väl hända att jag gör lite mindre springor som en trall ungefär.
Frågan var vilken dimension ni tror krävs för att jämföra med vanligt trallvirke som ligger på cc60.
Det ska hålla för gångtrafik.
 
Om det är luftväxling som gallret ska säkerställa så kan kanske en skiva med X antal borrade hål fylla samma funktion?
 
useless skrev:
Vad är syftet med gallret?
Värmeförflyttning. Utnyttja befintligt trapphål, slippa byta tak i rummet nedanför. Slippa fläktar för att förflytta värmen(vilka jag inbillar mig inte klarar flytta lika mycket luft som befintliga trapphålet)
 
vanpire skrev:
Om det är luftväxling som gallret ska säkerställa så kan kanske en skiva med X antal borrade hål fylla samma funktion?
Det har jag också tänkt på men vad skulle det vara för en skiva och hur många hål kan man borra innan det blir för klent. Tanken har också slagit mig att lägga furugolvet som kommer läggas på övervåningen över hålet och sen ta upp flera runda ventiler med galler i. Men jag vet inte om det försvagar golvet för mycket.
 
Om det ska hålla att gå på så måste du ju oavsett regla upp ett bjälklag, kolla spännviddstabeller. Då är det heller inga problem att ta upp några hål för ventilgaller, men blir det inte snyggare att sätta rektangulära och då intill en vägg?
 
mexitegel skrev:
Om det ska hålla att gå på så måste du ju oavsett regla upp ett bjälklag, kolla spännviddstabeller. Då är det heller inga problem att ta upp några hål för ventilgaller, men blir det inte snyggare att sätta rektangulära och då intill en vägg?
Ja om jag lägger golvet över får det bli extra bärreglar i hålet. Golvet blir 25x158mm furu. Var då inne på att ta upp x-antal runda ventiler(100mm i diameter). Om man borrar hålen så att centrum blir i skarven mellan två golvbrädor Sedan i med galler av gjutjärn och försänka sargen på gallret i nivå med golvet.
 
Redigerat:
Håller gör det säkert med 30mm men 28x70 och 5mm springa borde fungera, kanske blir snyggare med 45x120 reglar. Känns stabilt iallafall

Kanske hade byggt en ram med girade hörn och sen skruva utifrån in i reglarna. Byggt en ram under att ställa gallret på. Allt i 45x120
 
Johannes Carlsson skrev:
Håller gör det säkert med 30mm men 28x70 och 5mm springa borde fungera, kanske blir snyggare med 45x120 reglar. Känns stabilt iallafall

Kanske hade byggt en ram med girade hörn och sen skruva utifrån in i reglarna. Byggt en ram under att ställa gallret på. Allt i 45x120
Du förstår hur jag tänkt. Gerad ram runt hade jag också tänkt. Att bygga gallret av 45x120reglar blir ju stabilt, däremot minskar man mängden luft då regeln upptar mer yta.
 
tack för synpunkterna. Mer ideér mottages tacksamt
Kanske är en helt tokig ide men jag gillar gamla hus med lite udda lösningar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.