Håller på och ska köpa tomt och funderar på hur man ska få reda på om marken man tänkt gjuta grunden på har den bärighet som krävs för det hus man tänkt bygga.
Skulle va väldigt tråkigt om allt började ge med sig bara för man inte kollat upp detta innan gjutning!

Sen tänkte jag höra om det är möjligt att göra det mesta med grunden själv, e väl ganska händig, har tillgång till en liten minigrävare. Kan köpa ut alla rör och golvvärmeslingor till mkt reducerat pris. Men frågan är hur krångligt är det egentligen att göra formen, isolera med cellplasten, få till alla avlopp, vattenrör, golvvärmeslingor m.m exakt rätt där dom ska vara. Är det möjligt för en "vanlig" händig svensson.
I vilken ordning går allt tillväga?

Tacksam för alla tips!!!
 
Din KA kontrollerar väl om du kommit till fast mark innan du gjuter.
 
Grävmaskinen är ju den stora kostnaden - och den gör du själv. Du har även material till reducerat pris.
Varför inte hyra in en markenteprenör som kan sätta ut grunden åt dig medan du gräver, och som även fixar med all rördragning medan du sitter i maskinen och gräver där han pekar att du ska gräva?

En markarbetare kostar hälften så mycket som en grävmaskin per timme. Så du sparar ju helt klart en ansenlig summa pengar ändå.
 
Snailman
Hittade en rätt så bra detaljerad beskrivning häromdagen:

http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=9997&highlight=platta+på+mark

där skriver man lite om att just använda en minigrävare oxå...

Den enda direkta felaktigheten (enl min mening) är väl tilluften till kaminen där de verkar anse att man kan dra ner den under grunden och sedan dra upp den utanför grunden... (min uppfattning är att den ska gå neråt under kaminen och sedan slutta svagt utåt ända tills mynningen i sockeln, och det ska inte vara någon möjlighet att den blir igentäppt av stillastående vatten...)

sen är det nog bra om du kollar någon blogg med mycket bilder, jag har länkat till sådana i andra trådar om grunder men orkar inte leta upp dem just nu (har lite dålig internet här ute i obygden)
 
  • Gilla
raspen86
  • Laddar…
Tackar för den länken. mkt bra beskrivet..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.