Står inför ett byte av golv i ett par rum och samtidigt kompletterar vi med vattenburen golvvärme. I dagsläget ligger det ~23mm råspont följt av en tunn masonitskiva med laminat över (totalt 38mm över reglar)och för att det nya golvet ska liva med en befintlig ekparkett i ett anslutande rum vill vi hålla nere höjden på det nya golvet.

Vad för tjocklek på gles alt. råspont rekommenderas utan att tumma på bärigheten? Befintlig parkett ligger ~30mm över reglarna och nya golvet bygger 14mm + lummpapp + plast.

Räcker det med 17mm råspont? Då landar vi på ~32-33mm inkl. värmeplåtar, plast, lummpapp och nytt golv.

Det kan tilläggas att bjälklaget ligger på cc650-700mm.
 
Nej 17mm håller inte.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
22mm golvspån kräver 600 cc på bjälkarna så ni får någ lägga i lite kortlingar eller fler bjälkar…
 
R Rejäl skrev:
22mm golvspån kräver 600 cc på bjälkarna så ni får någ lägga i lite kortlingar eller fler bjälkar…
Vi ska inte ha golvspån, slangen och fördelningsplåt ska läggas mellan gles/läkt/råspont.
 
R
J JonasJN skrev:
Vi ska inte ha golvspån, slangen och fördelningsplåt ska läggas mellan gles/läkt/råspont.
Ja men då behöver man upp i tjocklek då glesningen du utför på golvet inte samverkar som tex. spontad golvspån..
Föreslår glespanel 28x70 då du dels har brett emellan bjälkarna😊
 
Du har inte funderat på att lägg golvvärmen åt andra hållet mellan bjälkarna?
Då spar du höjd
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du har inte funderat på att lägg golvvärmen åt andra hållet mellan bjälkarna?
Då spar du höjd
Hur menar du då? Fälla in spårade skivor mellan bjälklaget?

Just nu lutar det åt att förstärka med nya balkar så att vi hamnar på hälften av dagens CC, befintligt bjälklag bör även vägas av på nytt misstänker jag. Om vi nu efter denna åtgärden hamnar på CC300-350 borde man väl kunna gå ner på åtminstone samma tjocklek på glesningen som vi har idag?
 
Antingen så använder du plåtar för detta ändamål eller så kortlar du mellan åsarna och monterar glespanel längs med åsarna
 
En liten uppdatering: Läggning utav nya golvet är fortfarande några veckor bort men av ren nyfikenhet så tog jag upp ett hål i golvet samt råsponten idag och fann att befintligt bjälklag är ca. 52x225mm, det jag också upptäckte är att golvbjälklaget fortsätter ut i nästa rum och detta ställer kanske till det i planeringen...

Min tanke nu är att som tidigare förstärka upp med nya balkar (röda) men att då fästa ena änden i kortlingar (gröna) eftersom bjälklaget fortsätter in under nästa golv. Vad är det rätta att göra i med dessa förutsättningar, blir det tillräckligt stabilt eller finns det någon annan lösning? Enkel ritning som visar ett golvbjälklag med mått 4.9m x 3.5m, nya balkar markerade i rött och kortlingar i grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Givetvis kommer kortlingar mellan bjälkarna sättas in också men det glömdes bort det i mitt avancerade CAD-program (paint).
 
Är det ingen som ställts inför detta innan och har några tips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.