Är i fas att lägga sista bit isolering i taket, sen ska det på plast och glespanel. Min fundering är om glespanelen behöver ha något mer ordentligt att fästa mot vid limträbalken, som jag behöver fixa nu innan. Eller räcker det med att såga ändarna i 27 graders lutning och skruva dem mot limträbalken?

Alternativet skulle ju vara att fästa en regel mot limträbalken som sedan glespanelen kan fästas mot. De ska ju ändå bära innertaket sen.

Hoppas ni fattar mitt dilemma, bilden gör det kanske lite tydligare.

Isolering som läggs i tak mellan träreglar med synlig limträbalk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
mickejn skrev:
...Eller räcker det med att såga ändarna i 27 graders lutning och skruva dem mot limträbalken?
...
Och så skruvar du varje glespanel-bräda på skrådden in i nockbalken.
Det kommer garanterat att hålla och bli bra!
 
Tack! Man blir lite osäker ibland som hobbysnickare ;)
 
Det blir väl betydligt enklare att få glesen i rätt höjd om du sätter en ribba på balken att trycka glesen mot?
Och enklare att fästa än att skråa.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Absolut en glespanel på balken på rätt höjd och kapad i rätt vinkel. Mycket enklare att få dit glespanelen i taket då.
 
  • Gilla
slacker och 3 till
  • Laddar…
Håller med om skruvlist på nockbalken, det blir både bättre och går antagligen snabbare också. Skråskruvar du är det lätt att det drar glesen lite snett.
 
Ingen som tror på att bara låta glesen gå upp mot balken utan infästning? Glespanel är ganska styv och om man t.ex. kör med takgips utan spacklade skarvar så lär dessa klara lite rörelse. Bara nyfiken...

Mvh Magnus
 
Det hade säkert funkat skitbra med att skråskruva glespanelen direkt mot balken. Men ni har övertygat mig, lika bra att sätta dit en skruvlist (lärt mig ett nytt ord), så mycket jobb är det ju ändå inte att göra det.
 
axn skrev:
Ingen som tror på att bara låta glesen gå upp mot balken utan infästning? Glespanel är ganska styv och om man t.ex. kör med takgips utan spacklade skarvar så lär dessa klara lite rörelse. Bara nyfiken...

Mvh Magnus
Generellt brukar det vara en dålig idé med fria ändar. Förutom det så finns det en risk att glesen slår sig när den torkar och att gipsen inte klarar att hålla emot de krafterna. Det går antagligen att förekomma genom att skruva upp torkad gles men det brukar inte hittas på brädgården så då får man torka själv.

Skarven mellan takgips och nockbalk ska mjukfogas.
 
  • Gilla
axn
  • Laddar…
axn skrev:
Ingen som tror på att bara låta glesen gå upp mot balken utan infästning? Glespanel är ganska styv och om man t.ex. kör med takgips utan spacklade skarvar så lär dessa klara lite rörelse. Bara nyfiken...

Mvh Magnus
Nej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.