A
Hej!

Sitter och ritar på en plintgrund gjord av timmer för att ställa ett hus på. Ska ha en som räknar på det sedan för bygglovet men sitter och tittar om min plan ens är möjligt.

Golvbjälklaget:
Tänker först lägga 3st rader 12 X 12 tum vågrätt (om man tittar på en ritning dvs) där jag tänkte ha plintavstånd på ca 3,9m cc.

Så här:

X-----X-----X-----X
4,3m cc mellan här
X-----X-----X-----X
4,3m cc mellan här
X-----X-----X-----X

Varje rad X-----X-----X-----X är 15,6m och består av 3st 12x12 tum på rad. Så totalt 4 plintar per rad. 12 plintar för alla 3 rader.

Golvåsarna:
Och sedan 16 stycken 6 X 8 tum lodrätt över dessa där plintarna då hamnar på ca 4,3m cc.

Kommer det ens vara möjligt tro? Hur hållbart är timmer i jämförelse med limträ? Limträ är ju verkligen stenhård så man måste väl upp i galna dimesioner för att vara jämförbart.

Sen ska det vara vanligt konstruktionsvirke mellan dessa golvåsar så det det bli 60cc. Även några kortlingar vågrätt.

Vet att 45*220 ska klara 3,6m så då borde rimligtvis golvbjälkarna på 12*12 tum klara 3,9m? och Golvåsarna på 6*8tum klara 4,3m?
 
MrZero skrev:
Hej!

Sitter och ritar på en plintgrund gjord av timmer för att ställa ett hus på. Ska ha en som räknar på det sedan för bygglovet men sitter och tittar om min plan ens är möjligt.

Golvbjälklaget:
Tänker först lägga 3st rader 12 X 12 tum vågrätt (om man tittar på en ritning dvs) där jag tänkte ha plintavstånd på ca 3,9m cc.

Så här:

X-----X-----X-----X
4,3m cc mellan här
X-----X-----X-----X
4,3m cc mellan här
X-----X-----X-----X

Varje rad X-----X-----X-----X är 15,6m och består av 3st 12x12 tum på rad. Så totalt 4 plintar per rad. 12 plintar för alla 3 rader.

Golvåsarna:
Och sedan 16 stycken 6 X 8 tum lodrätt över dessa där plintarna då hamnar på ca 4,3m cc.

Kommer det ens vara möjligt tro? Hur hållbart är timmer i jämförelse med limträ? Limträ är ju verkligen stenhård så man måste väl upp i galna dimesioner för att vara jämförbart.

Sen ska det vara vanligt konstruktionsvirke mellan dessa golvåsar så det det bli 60cc. Även några kortlingar vågrätt.

Vet att 45*220 ska klara 3,6m så då borde rimligtvis golvbjälkarna på 12*12 tum klara 3,9m? och Golvåsarna på 6*8tum klara 4,3m?
Är det för dimensionering i praktiken eller för ett bygglov ?
I praktiken torde ju 300x300 mm hålla väldigt bra även om nästan 4m mellan plintarna låter lite väl långt för att inte få något svaj. När dewt gäller golvåsarna så blir väl cc mycket mindre ? 16 st på 15,6m ger väl ca det rekommenderade cc 120 ?

För bygglovet så måste du nog räkna på nedböjning osv - och då tillkommer ju att man nog bör ha någont kvalitetsmått på virket också.

https://www.traguiden.se/konstrukti...uktionsvirke-i-ett-fack/?previousState=101000
https://www.traguiden.se/konstrukti...dbalkar-till-1-planshus/?previousState=101000
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Är det för dimensionering i praktiken eller för ett bygglov ?
I praktiken torde ju 300x300 mm hålla väldigt bra även om nästan 4m mellan plintarna låter lite väl långt för att inte få något svaj. När dewt gäller golvåsarna så blir väl cc mycket mindre ? 16 st på 15,6m ger väl ca det rekommenderade cc 120 ?

För bygglovet så måste du nog räkna på nedböjning osv - och då tillkommer ju att man nog bör ha någont kvalitetsmått på virket också.

[länk]
[länk]
Hej och tack för svar!

Förstår inte riktigt frågan - båda antar jag? :) Vill få igenom bygglovet + ej ha svaj. Vill inte ha massa plintar för estetiken därför försöker jag hålla nere antalet så mkt som möjligt.

Här står det max 4,5m https://www.traguiden.se/konstrukti...grundlaggning/grundlaggning/oppen-plintgrund/ och då är det bara dubbla 45x220 runt om och sedan enkla 45x220 mellan? Det borde väl 12*12 tum håll bättre då tänkte jag?

Angå golvåsarna så stämmer 120 cc mellan dessa och även 60cc där jag ska isolera. Men jag menade mellan plintarna helt enkelt. :) Samma mått där det står 4,5m här https://www.traguiden.se/konstrukti...grundlaggning/grundlaggning/oppen-plintgrund/

EDIT: nu såg jag länken du skickade https://www.traguiden.se/konstrukti...dbalkar-till-1-planshus/?previousState=101000 att det är annorlunda på A-mått och B-mått i jämförelse med den som visar 4,5m. Ser ut som jag får sätta in fler plintar då. :/
 
MrZero skrev:
Hej!

Sitter och ritar på en plintgrund gjord av timmer för att ställa ett hus på. Ska ha en som räknar på det sedan för bygglovet men sitter och tittar om min plan ens är möjligt.

Golvbjälklaget:
Tänker först lägga 3st rader 12 X 12 tum vågrätt (om man tittar på en ritning dvs) där jag tänkte ha plintavstånd på ca 3,9m cc.

Så här:

X-----X-----X-----X
4,3m cc mellan här
X-----X-----X-----X
4,3m cc mellan här
X-----X-----X-----X

Varje rad X-----X-----X-----X är 15,6m och består av 3st 12x12 tum på rad. Så totalt 4 plintar per rad. 12 plintar för alla 3 rader.

Golvåsarna:
Och sedan 16 stycken 6 X 8 tum lodrätt över dessa där plintarna då hamnar på ca 4,3m cc.

Kommer det ens vara möjligt tro? Hur hållbart är timmer i jämförelse med limträ? Limträ är ju verkligen stenhård så man måste väl upp i galna dimesioner för att vara jämförbart.

Sen ska det vara vanligt konstruktionsvirke mellan dessa golvåsar så det det bli 60cc. Även några kortlingar vågrätt.

Vet att 45*220 ska klara 3,6m så då borde rimligtvis golvbjälkarna på 12*12 tum klara 3,9m? och Golvåsarna på 6*8tum klara 4,3m?
Fyra plintar på 15,6meter blir 5,2m mellan plintarna, inte 3,9m.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
F Finndjävel skrev:
Fyra plintar på 15,6meter blir 5,2m mellan plintarna, inte 3,9m.
Rätt, tack, menade 5 med 3,9. Har fler skisser framför mig och kl 2:03 var skärpan inte 100. :) Det är 4 balkar på rad och 5 plintar - så ska det vara så klart. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.