Jag håller på och renoverar ett enplanshus från -58 och ska till och byta syllen i en del av väggen på ena långsidan pga vattenskada. Men så när jag tog bort råsponten på en bit av väggen så hittar jag till min förvåning inga vertikala reglar!?

Skadad vägg utan vertikala reglar med synlig skadad syll och borttagen råspont i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Taskig bild, men det man ser är en stående regel till vänster vid altandörren, men sen är det helt tomt på reglar, även vid fönstret. Sen kommer nästa regel ca 5 meter längre bort.
Längst upp ligger en 2x5 regel (ögonmått) på högkant.

Min teori är att det är råsponten och panelen på utsidan som har en bärande funktion tillsammans med den relativt grova regeln i överkant? (Jag ska inte kapa upp någon mer råspont tills detta är utrett ;) )

Taket är såvitt jag kan se rakt och fint, och det har ju stått sen 58 så helt felbyggt kan det ju inte vara.

Frågorna är alltså två:
1. Stämmer min teori, dvs att råsponten/panelen har en bärande funktion och måste växlas av innan jag kan fortsätta kapa bort den för att byta syllen?
2. Ursprungstanken var att skruva på en regel längs väggen och hålla upp den med domkraft för att sen byta syllen. Men nu blir det ju lite planändringar, vad är bästa vägen att gå nu? Jag gissar att jag måste byta råsponten hela vägen uppifrån och ned för att inte ha någon skarv, så kanske det är smidigt att ta typ 60cm åt gången där jag tar bort råsponten, kapar syllen och försiktigt bryter loss den från brädorna som är spikade från utsidan (sitter tegelfasad utanför sen som jag skulle vilja slippa riva). Sen drar dit ny syll, skruvar utsidans brädor från insidan och sen i med isolering och dra på ny råspont på insidan?

Tack för input :)
 
Redigerat:
C carlbeck skrev:
Jag håller på och renoverar ett enplanshus från -58 och ska till och byta syllen i en del av väggen pga vattenskada. Men så när jag tog bort råsponten på en bit av väggen så hittar jag till min förvåning inga vertikala reglar!?

[bild]

Taskig bild, men det man ser är en stående regel till vänster vid altandörren, men sen är det helt tomt på reglar, även vid fönstret. Sen kommer nästa regel ca 5 meter längre bort.
Längst upp ligger en 2x5 regel (ögonmått) på högkant.

Min teori är att det är råsponten och panelen på utsidan som har en bärande funktion tillsammans med den relativt grova regeln i överkant? (Jag ska inte kapa upp någon mer råspont tills detta är utrett ;) )

Taket är såvitt jag kan se rakt och fint, och det har ju stått sen 58 så helt felbyggt kan det ju inte vara.

Frågorna är alltså två:
1. Stämmer min teori, dvs att råsponten/panelen har en bärande funktion och måste växlas av innan jag kan fortsätta kapa bort den för att byta syllen?
2. Ursprungstanken var att skruva på en regel längs väggen och hålla upp den med domkraft för att sen byta syllen. Men nu blir det ju lite planändringar, vad är bästa vägen att gå nu? Jag gissar att jag måste byta råsponten hela vägen uppifrån och ned för att inte ha någon skarv, så kanske det är smidigt att ta typ 60cm åt gången där jag tar bort råsponten, kapar syllen och försiktigt bryter loss den från brädorna som är spikade från utsidan (sitter tegelfasad utanför sen som jag skulle vilja slippa riva). Sen drar dit ny syll, skruvar utsidans brädor från insidan och sen i med isolering och dra på ny råspont på insidan?

Tack för input :)
I en annan tråd här på forumet har det diskuterats fenomenet att dörr och fönsterkarmar är bärande. Verkar så i ditt fall. Möjligen då i kombinationen med råspont och fasadbräder.
 
Vad är det som förhindrar att du istället för råspont bygger upp den nya väggen med reglar, OSB och gips...?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
P Per i Hamrånge skrev:
I en annan tråd här på forumet har det diskuterats fenomenet att dörr och fönsterkarmar är bärande. Verkar så i ditt fall. Möjligen då i kombinationen med råspont och fasadbräder.
Men borde det då inte åtminstone vara reglar över/under fönstret? Och det är fortfarande nästan 2 meter mellan dörren och fönstret, känns långt ifall de skulle vara de som bär upp hela härligheten?

Både fönster och altandörren är i övrigt bytta i slutet av 80-talet, utan ingrepp på väggen i övrigt. Är det helt enkelt ifall de är bärande?
 
D doubleH skrev:
Vad är det som förhindrar att du istället för råspont bygger upp den nya väggen med reglar, OSB och gips...?
Det är såklart också en möjlighet, men är det en fördel jämfört med att dra tillbaka råsponten och sen ny gips på det?

Skadar ju iofs inte att stoppa in några stående reglar när man ändå håller på, oavsett råspont eller OSB, dock får det inte plats speciellt kraftiga doningar eftersom ytan jag har att röra mig på är ca 70mm mellan råspont och de utanpåliggande brädorna (sen är det tilläggsisolerat utanpå det i samband med att man satte tegelfasad nån gång i tiden). Skulle ju dock gå att bygga på hela väggen inåt så man får in iaf 95mm regel och lite mer isolering vilket i sak är bra...
 
Är det en långsida eller en gavel?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Är det en långsida eller en gavel?
Det är långsida, missade det men uppdaterade trådstarten nu.

Hade det varit kortsida så hade jag tyckte att det var mindre konstigt eftersom då takstolarna bär upp, men i detta fallet så vilar det ju takstolar direkt på väggen man ser på bilden.
 
C carlbeck skrev:
Men borde det då inte åtminstone vara reglar över/under fönstret? Och det är fortfarande nästan 2 meter mellan dörren och fönstret, känns långt ifall de skulle vara de som bär upp hela härligheten?

Både fönster och altandörren är i övrigt bytta i slutet av 80-talet, utan ingrepp på väggen i övrigt. Är det helt enkelt ifall de är bärande?
C carlbeck skrev:
Men borde det då inte åtminstone vara reglar över/under fönstret? Och det är fortfarande nästan 2 meter mellan dörren och fönstret, känns långt ifall de skulle vara de som bär upp hela härligheten?

Både fönster och altandörren är i övrigt bytta i slutet av 80-talet, utan ingrepp på väggen i övrigt. Är det helt enkelt ifall de är bärande?
Om fönsterkarmen ska vara bärande så måste det ju sitta en kort regelstump under respektive över, helt klart. Men det kan jag inte som på din bild.

Att fönster och dörr är bytt behöver inte ha någon betydelse. Huset höll väl ihop under själva bytet.

Jag har ingen aning, Vill bara lyfta att precis denna typ av vägg, med bärande karmar har varit uppe förut. Kan, eller kan inte vara så hos dig.
Men konstruktionen ser ju sån ut, då det inte finns några stående reglar i övrigt.
 
C carlbeck skrev:
Det är såklart också en möjlighet, men är det en fördel jämfört med att dra tillbaka råsponten och sen ny gips på det?

Skadar ju iofs inte att stoppa in några stående reglar när man ändå håller på, oavsett råspont eller OSB, dock får det inte plats speciellt kraftiga doningar eftersom ytan jag har att röra mig på är ca 70mm mellan råspont och de utanpåliggande brädorna (sen är det tilläggsisolerat utanpå det i samband med att man satte tegelfasad nån gång i tiden). Skulle ju dock gå att bygga på hela väggen inåt så man får in iaf 95mm regel och lite mer isolering vilket i sak är bra...
Vad sitter det för skiva på nuvarande råspont?
Tretex, spån eller kanske tom masonit...?
Och hur tjock är skivan respektive råsponten?
Borde ju gå att få samma tjocklek som nuvarande vägg med antingen 70 eller 95mm reglar, och sen OSB + gips eller bara gips.
 
D doubleH skrev:
Vad sitter det för skiva på nuvarande råspont?
Tretex, spån eller kanske tom masonit...?
Och hur tjock är skivan respektive råsponten?
Borde ju gå att få samma tjocklek som nuvarande vägg med antingen 70 eller 95mm reglar, och sen OSB + gips eller bara gips.
Vad jag kan se av det jag öppnat upp av väggen så sitter det från insidan sett: Masonit | Råspont | 45mm liggande reglar som råsponten är spikad i (och mineralull) | tretex | ytterpanel | isolering | tegel

Masoniten är ju bara några mm tjock, råsponten när 22mm.
 
Är det inte teglet som bär takstolarna då?
 
P Patrik Friberg skrev:
Är det inte teglet som bär takstolarna då?
Det är mexitegel som bara är ca 5cm tjockt, så jag har tolkat det som att det endast är ett ytskickt? Dock är det fullt möjligt att det har blivit en del av den bärande konstruktionen med åren i takt med att väggen sätter sig :)
 
Är bara hammarbandet konstruerat för regelavståndet så är det inga konstigheter. Du har inga konstruktionsritningar? Mycket tveksam till att teglet är bärande.

Det ser ut som en regel bredvid altandörren och en strax till vänster om fönsterpartiet?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Är bara hammarbandet konstruerat för regelavståndet så är det inga konstigheter. Du har inga konstruktionsritningar? Mycket tveksam till att teglet är bärande.

Det ser ut som en regel bredvid altandörren och en strax till vänster om fönsterpartiet?
Bredvid altandörren är det en typ 95x95 regel, men sen har jag inte hittat några fler reglar förrän ca 5m bort, det man ser vid fönstret är tyvärr bara en tunnare bräda för att skarva tretex skivorna typ. Håller en 2x5 regel på högkant, tillsammans med råspont och ytterpanel, som bärande yttervägg? Isåfall tror jag nog att det är så det ligger till, och att jag ska passa mig för att kapa bort mer råspont ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.