Är det någon med hjälp av dessa ritningar som kan se vilka väggar som kan vara bärande?
 
  • Arkitektoniska ritningar av en byggnad med fasad- och planvyer, eventuella bärande väggar okända.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
multix
  • Laddar…
De fyra väggar som på våningsplanen går ut från skorstenen skulle jag utgå ifrån är bärande tills motsatsen bevisats. Så byggde man ofta förr. Kanske är alla eller någon av dem murad någon meter ut från skorstenen, som i mitt hus, för att värme från murstocken ska värma rummen.

I källaren ser det lite annorlunda ut men de två väggar som går hela vägen från vänster till höger i källaren verkar kraftigare och jag antar att de är murade liksom den som förbinder de båda i mitten, vid skorstenen.
 
Ska man följa ritningen, framför allt sektion A-A, så är alla väggar som går från vänster till höger på ritningen bärande. Hus med plankstomme byggdes ofta lite osystematiskt så man kan inte lita på sådana uppgifter. Ett sätt att kontrollera är att studera golvbjälkarnas riktning. Antingen med hjälp av regeldetektor eller titta efter hur golvbrädorna ligger. I ett plankhus är ofta även icke-bärande väggar stabiliserande så man kan inte plocka ner dem hejvilt. Ofta behöver man lämna kvar vissa bitar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Ska man följa ritningen, framför allt sektion A-A, så är alla väggar som går från vänster till höger på ritningen bärande. Hus med plankstomme byggdes ofta lite osystematiskt så man kan inte lita på sådana uppgifter. Ett sätt att kontrollera är att studera golvbjälkarnas riktning. Antingen med hjälp av regeldetektor eller titta efter hur golvbrädorna ligger. I ett plankhus är ofta även icke-bärande väggar stabiliserande så man kan inte plocka ner dem hejvilt. Ofta behöver man lämna kvar vissa bitar.
J justusandersson skrev:
Ska man följa ritningen, framför allt sektion A-A, så är alla väggar som går från vänster till höger på ritningen bärande. Hus med plankstomme byggdes ofta lite osystematiskt så man kan inte lita på sådana uppgifter. Ett sätt att kontrollera är att studera golvbjälkarnas riktning. Antingen med hjälp av regeldetektor eller titta efter hur golvbrädorna ligger. I ett plankhus är ofta även icke-bärande väggar stabiliserande så man kan inte plocka ner dem hejvilt. Ofta behöver man lämna kvar vissa bitar.
golvbjälkarna ligger så dom korsar mellan väggarna på källarplanet.
 
M multix skrev:
De fyra väggar som på våningsplanen går ut från skorstenen skulle jag utgå ifrån är bärande tills motsatsen bevisats. Så byggde man ofta förr. Kanske är alla eller någon av dem murad någon meter ut från skorstenen, som i mitt hus, för att värme från murstocken ska värma rummen

I källaren ser det lite annorlunda ut men de två väggar som går hela vägen från vänster till höger i källaren verkar kraftigare och jag antar att de är murade liksom den som förbinder de båda i mitten, vid skorstenen.
jag har haft mina funderingar att alla dom fyra är bärande också. Källarvägarna är murade och golvbjälklag korsar dom. Med vänlig hälsning,
 
Då gäller det jag skrev i inlägg #3.
 
J justusandersson skrev:
Då gäller det jag skrev i inlägg #3.
Hur vet man vilka bitar i en väg som är stabiliserande?
 
Stagningen av ytterväggen är känslig. I likhet med timrade hus kan mellanväggen dessutom vara integrerad i ytterväggen. Tar man bort en icke-bärande mellanvägg så kanske det saknas en golvbjälke där väggen sitter. Man bör inte överlåta åt snickare utan erfarenhet av plankstommar att göra jobb i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.