Har varit i kontakt med en snickarfirma men har nu gett upp efter minst 10 kontakter utan resultat. Så jag provar här.
Har innerväggar mellan kök o matplats och även mellan matplats o vardagsrum i ett hus från 1927. Nu ska vi göra om lite och tänker då ta bort dessa väggar. Väggen mellan matsalen och vardagsrummet har redan en balk då den blev borttagen redan på 1960 talet. Men för 10 år sedan så gjorde man ett badrum på övervåningen med flytspacklat golv. Antagligen satte man då upp en liten vägg igen för att få lite stöttning. Har tagit bort gipset på den och det finns absolut inget tryck på de få reglarna som nu står där. Men tänker sätta en limträbalk under den befintliga för att få bra bäring till badet uppe. Balken som ligger nu är 120 mm hög med en bredd på 170 mm. Min fråga är om det skulle räcka med en balk på 225 x 90 om man lägger den under den som redan sitter på plats? Längden på balken blir 3 m.
Mellan matsal och kök vill vi öppna upp men är osäkra på om vi behöver sätta en balk där också? Där blir det en öppning på 2.65 m. Skickar med lite bilder och hoppas det finns någon som skulle vilja ge oss lite information runt problemet.
Tack på förhand.
Håkan Innervägg under renovering med exponerade reglar och borttaget gips, intill en krukväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbalk i taket mellan två rum och en delvis öppnad vägg med synliga reglar och vitmålade ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis nedmonterad innervägg som visar träreglar, med öppningen mot ett kök med inredning och växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis avtäckt vägg med träreglar och synliga balkar i ett hem-renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Upprivna innerväggar under konstruktion mellan matplats och vardagsrum i hus från 1927.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritningar av en tvåvåningsvilla med planlösning och fasadvyer ifrån olika håll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundrissplan av ett hus från 1927 som visar planerade ombyggnationer för att ta bort innerväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av en husplan med markerade väggar för kök, matplats, vardagsrum och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad planritning av ett hus med markerade väggar som ska tas bort och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Regelväggar är aldrig original i hus från 1927. Läser man ritningarna ser man att de gamla plankväggarna är ersatta vid en ombyggnad med väggar i nya lägen. Huset har en elegant och originell utformning genom att övervåningen är något indragen i förhållande till bottenvåningen på alla sidor. Hur man har löst detta konstruktionsmässigt, särskilt intill gavlarna, är inte helt kristallklart. Därför bör man tills vidare betrakta alla väggar som bärande. Ovanför väggen mellan vardagsrum och matrum finns en stålbalk, en HEB 200. Den är ganska kraftig. Om den finns kvar behövs knappast någon limträbalk.
 
Tack för svaret. Tyvärr tror jag inte det är någon stålbalk längre. Om det finns det så är den gömd uppe i taket. Skulle man då ha lagt en en träbalk på 170 x 120 under den? För det är det enda man ser idag.
Mvh
Håkan
 
Svårbedömt. Att lägga en 170x120 balk där 120 är höjden, antyder en brist på kunskaper om byggnadskonstuktion. 170x120 motsvarar 45x187. Inte mycket att komma med i sammanhanget. Jag tycker du måste kontrollera om stålbalken finns kvar.
 
Ska kolla upp det under morgondagen och återkommer efter det.
 
Kunde inte låta bli att titta nu på en gång. Det ligger en balk inne i bjälklaget och sedan har man byggt in den. Så då behöver jag ingen mera balk på den väggen? Hur stor limträbalk behöver jag gå upp på i dimension på väggen mellan kök och matsal då det blir en öppning på 2.65 m? Huset ligger i södra värmland.
Mvh Håkan
 
Om inte öppningen under stålbalken har utvidgats behöver du inte göra något. Jag tror inte det behövs någon limträbalk mellan kök och matsal. Vill du ändå montera en sådan kan du välja 90x180 som är den minsta standarddimensionen som inte är framställd genom klyvning. Med en spännvidd på 2,65 m klarar den en last på runt 500 kg/m utan att böja ner för mycket.
 
J justusandersson skrev:
Om inte öppningen under stålbalken har utvidgats behöver du inte göra något. Jag tror inte det behövs någon limträbalk mellan kök och matsal. Vill du ändå montera en sådan kan du välja 90x180 som är den minsta standarddimensionen som inte är framställd genom klyvning. Med en spännvidd på 2,65 m klarar den en last på runt 500 kg/m utan att böja ner för mycket.
Tusen tack för hjälpen.(y):D
 
J justusandersson skrev:
Om inte öppningen under stålbalken har utvidgats behöver du inte göra något. Jag tror inte det behövs någon limträbalk mellan kök och matsal. Vill du ändå montera en sådan kan du välja 90x180 som är den minsta standarddimensionen som inte är framställd genom klyvning. Med en spännvidd på 2,65 m klarar den en last på runt 500 kg/m utan att böja ner för mycket.
Hejsan!
Är nu på gång att gå på denna väggen. Du skrev att jag antagligen inte behövde någon balk. Skickar några bilder om du tror att det är ok utan? Skulle gärna vilja köra utan limträbalk. Ser inte utsatt vara något speciellt tryck på de nuvarande reglarna.
Trevlig helg!
Håkan Stålberg
 
  • Detaljbild av träreglar i ett tak med spår av spikar utan synlig belastning eller skador, vilket antyder möjlig borttagning av en balk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närgranskningsbild av träreglar i ett byggprojekt som verkar utan synlig belastning eller skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggkonstruktion med reglar och isolering, synliga elkablar och nätadapter på trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innervägg med synliga träreglar och en traverserande träbalk vid taket, utan synbart tryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en regelvägg uppsatt i efterhand i samband med en ombyggnad. Som den är utförd har den aldrig kunnat ta hand om några större laster så den behöver inte ersättas.
 
Vardagsrum under renovering med öppet tak, stege, möbler och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete pågår i köket med exponerade takbjälkar och halvfärdig gipsskiva på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu är väggarna borta och det blev kanonbra. Nu åker köket ut i väntan på elektriker som kommer på torsdag. Tack!
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.