Hej,

Vi håller på att bygga ett lösvirkeshus och har köpt ett paket med material och konstruktionsritningar/beräkningar från Varbergs Trä/Arkitekthusen i Varberg. Nu har det blivit allvarliga fel i konstruktionen bl a beroende på att leverantören inte gett snickaren kompletta konstruktionsritningar. Snickaren har i alla fall byggt t ex hjärtväggen utan att ha mer information än att den är bärande. Nu hävdar företaget att de har som praxis att aldrig leverera konstruktionsritningar samt arbetsbeskrivningar till snickarna. De säger att det räcker med att markera på ritningarna att det är en bärande vägg så ska en erfaren och proffsig snickare kunna utföra detta. I vårt fall har det i alla fall inte fungerat.
Nu är min fråga: Är det verkligen så här inom byggbranschen att de inte gör kompletta arbetsbeskrivningar och ritningar till snickarna eftersom de ska "kunna" sådant här? I vårt kontrakt med Varbergs Trä står annars att det ingår:" Grundkonstruktioner för normalgrund notera att materialet ej ingår – endast ritningarna). Måttsatt planritning skala 1:50. Ritning för takstolar, bjälklag och erforderliga förstärkningar.
Regelverk c/c 450 45x70. (c/c 300 där kakel skall sättas). Bärande regelverk c/c 450 45x95-145 samt erforderliga förstärkningar och bärningar enligt konstruktionsritning".
Vad är hjärtväggen om inte en bärande konstruktion?
Jag är jättetacksam om någon kan säga om det som de hävdar är rätt eller fel!
 
Jag kan inte svara på din fråga, men jag är väldigt nyfiken på vad det är som blivit fel?
 
I
Om snickaren är fackman borde h*n kunna se av materialet vad som ska användas var. Så komplicerat är det inte att bygga en villa. Det står ju att bärande vägg kan vara av 45x95 alternativt 45x145. 45x145 brukar man inte behöva till en bärande innervägg med cc 450. Där använder man 45x95. Oftast med cc 600 för att passa för skivor etc. Samma sak i yttervägg.

Givetvis hade det underlättat betydligt för er om arkitekten/konstruktören på planritningen hade gjort en markering om dim. och cc och inte enbart skrivit det i byggbeskrivningen. Men så är det ofta. Beskrivningen är den som gäller. Ritningen är bara en illustration till hur det ska bli.
 
Men som sagt, vad har han lyckats göra för fel? Om han nu visste att den var bärande, så låter det lite märkligt att den skulle bli fel.
 
Hej,

Det som har blivit fel är följande (och vi har varken arbetsbeskrivning eller konstruktionsritning eftersom företaget inte anser att dessa behövs - brukar man inte behöva något av dessa?):
Hjärtväggen saknar en bärlina samt att takstolarna landar på en liggande hammarband 45x95 mellan stolparna, som dessutom är placerade c/c 60. Efter nya beräkningar har avståndet mellan stolpar också visat sig vara underdimensionerat. På vissa ställen krävdes det c/c 300 och inte 450. Likadånt visar nya beräkningar att vissa stolpar borde ha varit dubbla eller trippla.
Huset är en tvåvaningshus. Taken landar på hjärtväggen med en pulpet imellan. Problemet med hjärtväggen gäller bottenvåningen så som övervåningen Andra fel som också har att göra med hjärtvägg är att vissa fönster har fått en takstol på sig utan är tillräcklig avväxling.
 
Mikael_L
adv skrev:
Hej,

Det som har blivit fel är följande (och vi har varken arbetsbeskrivning eller konstruktionsritning eftersom företaget inte anser att dessa behövs - brukar man inte behöva något av dessa?):
Hjärtväggen saknar en bärlina
Jag antar att det saknas en bärlina under golvet då, i grunden...
Det skulle t.o.m jag inse att det behövs under en bärande hjärtvägg!

samt att takstolarna landar på en liggande hammarband 45x95 mellan stolparna, som dessutom är placerade c/c 60.
Här förstår jag inte var problemet är, om det inte är så att takstolarna inte hamnar ovanpå de stående reglarna då... I så fall borde det ha fällts in en stående regel 95x45 eller 145x45 under hammarbandet, som avväxling. eller?

Efter nya beräkningar har avståndet mellan stolpar också visat sig vara underdimensionerat. På vissa ställen krävdes det c/c 300 och inte 450. Likadånt visar nya beräkningar att vissa stolpar borde ha varit dubbla eller trippla.
Låter i mina öron som en överdimensionering, men om huset nu är väldigt tungt så kanske det är så det ska vara, antagligen går minst halva taklasten på hjärtväggen med...
Men jag väntar med spänning på vad andra säger.

Huset är en tvåvaningshus. Taken landar på hjärtväggen med en pulpet imellan. Problemet med hjärtväggen gäller bottenvåningen så som övervåningen Andra fel som också har att göra med hjärtvägg är att vissa fönster har fått en takstol på sig utan är tillräcklig avväxling.
Av det du beskrivit så får jag för mig att det allvarligaste felet är avsaknaden av bärlina under hjärtväggen, med all last som kommer på den väggen så måste den bärlinan vara väl dimensionerad.
Jag tycker det verkar vara hyfsat okunniga snickare ni anlitat, om dom inte kunde inse åtminstånde det.

Kom igen nu byggaren, det är ju du som är proffset på hållfasthet och statik här! ;)
 
Mikael_L
adv skrev:
Nu är min fråga: Är det verkligen så här inom byggbranschen att de inte gör kompletta arbetsbeskrivningar och ritningar till snickarna eftersom de ska "kunna" sådant här?
Ja hur är det? Är det ett vanligt förfarande?
 
Mikael_L
adv skrev:
Efter nya beräkningar har avståndet mellan stolpar också visat sig vara underdimensionerat. På vissa ställen krävdes det c/c 300 och inte 450. Likadånt visar nya beräkningar att vissa stolpar borde ha varit dubbla eller trippla.
Var det en eller två stolpar som skulle konstrueras genom att slå ihop några reglar, och sen skulle gå hela vägen upp till limträbalken? Det är väl ett ganska vanligt förfarande som stöd under limträbalk i nock. Då måste man dock se till att det finns tillräcklig styrka i grunden, under dessa stolpar.
 
I
Mikael_L skrev:
---
Kom igen nu byggaren, det är ju du som är proffset på hållfasthet och statik här! ;)

Behövs inte. Du har ju redan sagt nästan allt vad som behöver sägas :)


Kunniga snickare är det ont om. Okunniga är det gott om. Be att få se deras yrkesbevis.

Arkitekten verkar oxå vara en dum faaan. Takstolar cc 1200 harmonierar alltid med cc 600 på stolpverket. Och ritar gör man så att det stämmer överens. Då behövs inga bärlinor på högkant. Däremot avväxlingar över fönster- och dörröppningar som inte stämmer med 3M.

Om belastning från två våningar är så stor att man inte klarar det med en 45x95 cc600, avsträvar man reglarna med kortlingar på minst halva höjden. Det är knäcklängden som blir för lång. Ibland kan man behöva avsträva på 1/3-del och 2/3-delar av höjden.

En 45x95 tål annars 9 MPa/mm2, dvs 4275 mm2 x 9 ==> 3847 kg för en regel i kvalitet K12, dvs. allra lägsta virkesklassen (om det inte varit för knäckrisken alltså).
 
Om jag fattade dig rätt skrev du av

"Bärande regelverk c/c 450 45x95-145 samt erforderliga förstärkningar och bärningar enligt konstruktionsritning"

från avtalen eller motsvarande? Då hänvisar de ju till konstruktionsritningarna för speciella detaljer! Jag undrar också rörande vad Byggaren skrev ovan, är det så att ni har fått en byggbeskrivning där denna information står? Kan vara så att snickarna borde begripit den informationen eller är det så att den saknas helt?

Jag hade nog lagt några hundralappar på att låta någon ägna en timme eller så åt att titta på byggdokumenten för att se om de är ok och därmed veta om man ska jaga snickare eller arkitekt.

I branchundersökningar har man kommit fram till att ca hälften av byggfelen orsakas av misstag vid projekteringen dvs fel bakom pennan inte fel bakom hammaren. Sen kan man naturligtvis diskutera hur många fel och problem som rättas till på byggplatsen utan att någon får reda på det...
 
Hej,

bärlinan vi saknar är inte den i grunden utan under takstolarna och under mellanbjälkarna eftrsom takstolarna inte hamnar direkt ovanför de stående stolpar/reglar.
Det vi kallar för bärlina till hjärtvägg är kanske det nikallar för limträbalk i era svar? Jag ska försöka få med ett foto om en stund. Och: Vi har varken fått en arbetsbeskrivning eller konstruktionsritning eller beräkning för hjärtväggen.
Ritningarna har först passerat deras arkitekt. Därefter har företaget beställt beräkningar på väl utvalda delar av en konstruktör , bland dessa beställda delar är hjärtväggen inte med eftersom de hänvisar till att snickaren ska kunna bygga den utan beskrivning/konstruktionsritning. Och det har han ju dessutom satt igång och gjort vilket innebär att vi nu står med ett hus som vi inte kan fortsätta bygga på som det är nu.

Tack så länge för alla svar!
 
Iofs så har de kanske rätt i att en snickare skall veta att man behöver ha en bärlina om inte bjölkar och takstolar träffar rakt över en stolpe.

Däremot låter det väl lite hårt att kräva att snickaren skall veta att det behövs grövre vägg än "normalt".
 
Mikael_L
imported_Byggaren skrev:
Behövs inte. Du har ju redan sagt nästan allt vad som behöver sägas :)
Jo mycket skrev jag, det medhålles. Nu är det ju så att jag inte är så tvärsäker som jag låter :) så jag var ute efter en second opinion...

En 45x95 tål annars 9 MPa/mm2, dvs 4275 mm2 x 9 ==> 3847 kg för en regel i kvalitet K12.
Och hur många MPa/mm2 klarar en 45x195 då ? :D *skojar ba lite*

ps, 9MPa/mm2, jag älskar sådana uppgifter, det är först då man verkligen kan börja reda ut saker och ting. ds
 
I
Mikael_L skrev:
Och hur många MPa/mm2 klarar en 45x195 då ? :D *skojar ba lite*

Det beror om du gick ut högstadiet med godkänt i matte :rolleyes: *skojar tbx* Eller rättare sagt: vilken virkeskvalitet du rör dig med. (Kräver godkänt i svenska för att kunna läsa innantill.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.