Hej, någon som med bifogad planritning kan säga om vägg mellan matrum/kök och vardagsrum är bärande vägg?

Mvh
 
  • Arkitektoniska ritningar av ett hus visade på en laptop-skärm. Fasader, planlösning och sektion inkluderade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektoniska ritningar av byggkonstruktioner, detaljer för takstolar och bjälklag, daterad 1963.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Högst sannolikt
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
En-/två-planshus har självbärande takstolar ser det ut som, då behövs ingen bärande hjärtvägg.

Lägg upp ritningen direkt från datorn istället för att ta kort på skärmen.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Tycker det är ganska tydligt på ritningen att du har en bärande "hjärtevägg" i huset..

Har du motsvarande vägg i källaren som den du önskar riva så är den "garanterat" bärande.. särskilt då om den löper i samma ledd som nocken på huset..
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi kan gissa hur mycket som helst svaret finns i takstolens utseende
 
  • Gilla
Hamale
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Tycker det är ganska tydligt på ritningen att du har en bärande "hjärtevägg" i huset..

Har du motsvarande vägg i källaren som den du önskar riva så är den "garanterat" bärande.. särskilt då om den löper i samma ledd som nocken på huset..
Tack för svar. Väggen i källaren ligger ca 70 cm förskjuten jämfört med den ovanför.
 
E egge80 skrev:
Vi kan gissa hur mycket som helst svaret finns i takstolens utseende
Det är så kallad W-takstol.
 
Violina Violina skrev:
Tycker det är ganska tydligt på ritningen att du har en bärande "hjärtevägg" i huset..

Har du motsvarande vägg i källaren som den du önskar riva så är den "garanterat" bärande.. särskilt då om den löper i samma ledd som nocken på huset..
Vi har en vägg på markplanet som är rakt över hjärtväggen i källaren, MEN väggen på markplanet är ingen bärande vägg.
Hjärtväggen i källaren är inte heller bärande utan bara som säkerhet.
 
  • Gilla
Hamale
  • Laddar…
BirgitS
H Hamale skrev:
Det är så kallad W-takstol.
Då är det normalt ingen bärande innervägg på våningsplanet under, så som Demmpa skrev, men det kan finnas stabiliserande väggar som ska motverka att taket trycker ytterväggarna utåt. Det blir också lite mer komplicerat när ytterväggen är bruten på mitten. Vill du vara helt säker på att det inte är en sån vägg du vill ta bort är det bäst att fråga en byggkonstruktör och just fråga om stabiliserande väggar.
 
  • Gilla
Hamale
  • Laddar…
Eftersom väggen är inritad på sektionsritningen som visar bärande delar så är det att anse som en bärande vägg.
 
BirgitS
Anna_H Anna_H skrev:
Eftersom väggen är inritad på sektionsritningen som visar bärande delar så är det att anse som en bärande vägg.
Enligt Justus så stämmer det inte alltid, jag skrev en samma sak en gång och han rättade mig då.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt Justus så stämmer det inte alltid, jag skrev en samma sak en gång och han rättade mig då.
Det är därför jag skrev "är att anse", inte "är".
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.