Hej. Vet att frågan kommer ganska ofta och det är svårt att svara på men ställer frågan ändå 🙃. Jag hade mina aningar om att väggen ifråga kunde vara bärande men utifrån ritningar så går det inte utläsa. Jag tycker att väggen känns klen för att vara bärande men regeln ovanför dörren antyder något annat. Regeln ifråga är enligt mig inte avväxlad helt bra för att vara bärande dock, är ingen snickare och vet inte heller om det var så det byggdes 1967.. Det övriga regelverket är 45x34 enligt tumstocken. Och cc 1130 mellan stående reglar.
 
  • Vägg under renovering med exponerad regelstruktur och dörr i mitten. Regel och väggisolering delvis borttagna, synlig tegelvägg till vänster, stege i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
danielbjornsson danielbjornsson skrev:
Hej. Vet att frågan kommer ganska ofta och det är svårt att svara på men ställer frågan ändå 🙃. Jag hade mina aningar om att väggen ifråga kunde vara bärande men utifrån ritningar så går det inte utläsa. Jag tycker att väggen känns klen för att vara bärande men regeln ovanför dörren antyder något annat. Regeln ifråga är enligt mig inte avväxlad helt bra för att vara bärande dock, är ingen snickare och vet inte heller om det var så det byggdes 1967.. Det övriga regelverket är 45x34 enligt tumstocken. Och cc 1130 mellan stående reglar.
Du får nog leta andra ledtrådar: Den korta regeln växlar ju bara av dörren. Efter den är det ju ett väldigt långt avstånd till nästa vertikala regel !? CC1134 och 45x34 i dimension är ju definitivt i klenaste laget även för en innervägg - definitivt itne en bärnade konstruktion.

Vad är det för hustyp ? Hur ligger takstolarna ? Har du ngn övervåning ? Finns ngt tungt där (tex kamin)?

Vilar takstolarna på ytterväggarna och är tillräckligt statdiga samt har tillräckligt litet spann så brukar innerväggar i en vanlig villa sällan vara bärande. Men det finns många faktorer att väga in.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Du får nog leta andra ledtrådar: Den korta regeln växlar ju bara av dörren. Efter den är det ju ett väldigt långt avstånd till nästa vertikala regel !? CC1134 och 45x34 i dimension är ju definitivt i klenaste laget även för en innervägg - definitivt itne en bärnade konstruktion.

Vad är det för hustyp ? Hur ligger takstolarna ? Har du ngn övervåning ? Finns ngt tungt där (tex kamin)?

Vilar takstolarna på ytterväggarna och är tillräckligt statdiga samt har tillräckligt litet spann så brukar innerväggar i en vanlig villa sällan vara bärande. Men det finns många faktorer att väga in.
Huset är 1,1/2 plan med källare. Ovanför denna vägg är ovanvåningen men inget tungt däruppe. En kattvindsvägg står i anslutning till den väggen. Jag får kika upp på vinden och kolla takstolarna lite. Huset i sig är ganska litet, 1 vån är på ca 80 m2
 
Låter inte som den väggen skulle vara bärande då, om det inte är en yttervägg på en långsida, vilket det inte ser ut som ?
 
  • Gilla
danielbjornsson
  • Laddar…
den väggen är inte bärande
 
  • Gilla
danielbjornsson och 1 till
  • Laddar…
Det är vid närmare titt inte alls en vägg ovan denna. Rakt över är på golvyta ca 1,5 meter från kattvindsväggen. Nä det är inte yttervägg. När jag läser ritningarna så står det att ytterväggar är bärande, inget om innerväggar. Däremot står det hur en bärande innervägg skulle vara konstruerad men att även icke bärande innerväggar konstrueras likadant 🤷. Förvirrande och otydliga ritningar. Jag börjar dock känna mig ganska trygg i att väggen ej är bärande. Kanske ak ata hit en snickare som kan ta en kik på det ändå.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag kommer montera en ny vägg ca 60 cm närmare mitten av huset. Vilket inte borde vara till en nackdel heller tänker jag men ibland tänker man ju fel 😅
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
BirgitS
I 1½-planshus är det vanligt att en vägg som går ungefär under taknocken är bärande.

Om det är någon sorts modul- eller elementhus så är ju konstruktionen rätt annorlunda från andra hus och det handlar mer om inte förstöra modulerna. Det var ju inte vanligt med plankväggar på den tiden så det är ju inte som man brukade bygga då.

Byggkonstruktörer är den yrkesgrupp som vet mest om bärande väggar etc. men det är klart att en snickare med lång erfarenhet har sett mycket under åren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.