Hej allihopa,

Den är min första fråga på Byggahus.se :) jag ber om ursäkt om grammatiken inte är perfekt, jag kommer från Nederländerna och jag håller på med att förbättra min svenska ;)

Jag funderar att ändra planlösningen lite grann i min lägenhet (bostadsrätt), men jag tror att det är en bärande vägg som jag måste ta hänsyn till.

Som ni kan se på planlösningen (bifogat, röda pilar), vill jag öppna dörren som sitter i en bärande vägg tror jag på bägge sidor (vänster 56 cm, höger 27 cm, och till taket 54 cm). Väggen själv är ungefär 30 cm tjock. Kan ni redan se om det är möjligt att öppna upp det eller är det något som en expert kan bara svara på? Sen vill jag också öppna upp dörren till köket men jag tror inte att det är ett problem.

Jag har bifogat flera bilder för att få ett bättre intryck.

Tack snälla.
 
  • Planritning av en lägenhet med röda pilar som markerar föreslagen ändring av dörröppning i bärande vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av en lägenhet med röda pilar som markerar föreslagen förändring i en bärande vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy genom en öppen dörr mot ett rum med matbord, stol och golvlampa, potentiell bärande vägg till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy genom en öppen dörr in i ett rum med parkettgolv, vit soffa, fönster och en grön växt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredning med dörröppning, vägg och hyllor samt inramad bild och krukväxt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredningsdetaljer vid vit dörröppning med hyllor och spegel, misstänkt bärande vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med klocka och dörröppning som leder till ett annat rum, spegel med brittisk flagg-design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Knacka på väggen, är det stumt eller låter det lite ihåligt?
Är det stumt så är det troligen betong och då är det nog en bärande del som du inte ska ta bort.

Är det ihåligt så kan det vara en reglar vägg och den går kanske att ta bort
 
  • Gilla
mollypc
  • Laddar…
Väggen mot vardagsrummet är en bärande vägg, möjligen gjord av tegel (är det en byggnad från 1950-talet?). Du får inte ändra den utan föreningens tillstånd samt en bygganmälan till kommunen (som en lite enklare bygglovsprocess). Du bör nog fundera på om en bredare dörröppning är värd kostnaden. Jag har dessutom svårt att se att du kan öppna upp ända till tak - en balk av något slag lär behövas.
Väggen till köket är inte bärande så där har du större "frihet" att ändra.
 
  • Gilla
mollypc
  • Laddar…
BirgitS
M mollypc skrev:
Sen vill jag också öppna upp dörren till köket men jag tror inte att det är ett problem.
Jag vet inte hur mycket du har tänkt att öppna upp men fyrkanterna med ett diagonalt streck över i vardera änden av väggen betyder ofta att det är schakt/slits för stammar till/från lägenheterna ovanför och under. Det utrymmet får inte röras.
 
  • Gilla
mollypc
  • Laddar…
Jag tycker inte att du behöver skämmas för din svenska! Med Nederländska som grund är det nog en ganska enkel väg.

Väggen som du vill öppna upp är garanterat bärande. Frågan är bara av vad för slags material den är gjord? Huset är med säkerhet byggt före 1960. Är huset byggt på 1950-talet kan materialet vara tegel eller lättbetong. Är huset äldre är det säkert tegel. Betong i bärande innerväggar började förekomma först på 1960-talet, men då aldrig i kombination med bärande ytterväggar. Det går att göra öppningen bredare men som @16386 skriver inte särskilt mycket högre, och frågan är om det är värt priset?
 
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Väggen mot vardagsrummet är en bärande vägg, möjligen gjord av tegel (är det en byggnad från 1950-talet?). Du får inte ändra den utan föreningens tillstånd samt en bygganmälan till kommunen (som en lite enklare bygglovsprocess). Du bör nog fundera på om en bredare dörröppning är värd kostnaden. Jag har dessutom svårt att se att du kan öppna upp ända till tak - en balk av något slag lär behövas.
Väggen till köket är inte bärande så där har du större "frihet" att ändra.
Tack för ditt svar! Jag tror att bygnaden är från 1945. Jag kan tyvärr inte se på ritningar vad det är för material men jag kan tänka mig att det är tegel. För min del går det bra att ha en bredare dörröppning utan öppna upp till taket. Hur mycket kan kostnader bli i så fall uppskattar du?
 
J justusandersson skrev:
Jag tycker inte att du behöver skämmas för din svenska! Med Nederländska som grund är det nog en ganska enkel väg.

Väggen som du vill öppna upp är garanterat bärande. Frågan är bara av vad för slags material den är gjord? Huset är med säkerhet byggt före 1960. Är huset byggt på 1950-talet kan materialet vara tegel eller lättbetong. Är huset äldre är det säkert tegel. Betong i bärande innerväggar började förekomma först på 1960-talet, men då aldrig i kombination med bärande ytterväggar. Det går att göra öppningen bredare men som @16386 skriver inte särskilt mycket högre, och frågan är om det är värt priset?
Tack för ditt svar. Jag tror också att det är tegel, jag kan ha det bekräftad från brf. Om man vill bara göra öppningen bredare, hur mycket jobb och kostnader uppskattar du att det kan vara?
 
Du bör nog börja med att fråga stadsbyggnadskontoret eller motsvarande enhet hos din kommun om de ser detta som en enkel ändring som inte kräver kontrollansvarig (KA). Om du behöver anlita en konstruktör och en KA, samt betala avgiften för bygganmälan, lär de administrativa kostnaderna bli en hyfsat stor andel av totalkostnaden. Jag är inte konstruktör (väldigt långt ifrån det!) så jag har svårt att uppskatta kostnaden för själva ändringen.
 
För vad det är värt så fick jg en offert för några år sedan att riva ner 2 m tegelvägg (ej bärande) på 17 000kr. Ska man sedan våga ”uppskatta” Resterande åtgärder efter ingreppet med spackling, målning etc så ökar det väl säkert 10k. Sedan själva åtgärden med avlastning 5-10 000kr till ?!? Då är vi uppe på 30-40k exkl anmälningskostnsder, kostnad för konstruktör etc. Så mellan 35-50k kanske är rimligt ?!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.