Går det att se på den här ritningen om det finns bärande vägg någonstans?
Det är en plan med källare. Trästomme.
 
  • Byggritning av ett hus med måttangivelser som visar sektioner och möjliga bärande element.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av ett hus med trästomme som visar fasaden och en våning, eventuella bärande väggar oklara.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten byggritning av en husgrund med markerade rum som vardagsrum, sovrum och kök, samt detaljer för trästomme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartvit ritning av en husplan med markeringar för matrum, vardagsrum och trappor; angiven skala 1:100.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med trästomme, isolering och diagonala förstärkningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innertak med trästomme och isolering syns från vinden med en dörr i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstolarna ser inte ut att vara självbärande vilket innebär att du har en bärande hjärtvägg genom huset på bottenvåning och i källaren. Går parallellt med husets långsida.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hej och tack för svaret. Tänkte ta bort en del av väggar. Laddar upp en bild här. Mvh/Hakan
 
  • Ritning av husplan där vissa väggar är markerade för borttagning i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du tänker alltså ta bort delar av bärande väggar, om det är de röda strecken som markerar vad du vill ta bort. Du behöver nog hjälp av en konstruktör och lär också behöva göra en bygganmälan.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Du tänker alltså ta bort delar av bärande väggar, om det är de röda strecken som markerar vad du vill ta bort. Du behöver nog hjälp av en konstruktör och lär också behöva göra en bygganmälan.
1 16386 skrev:
Du tänker alltså ta bort delar av bärande väggar, om det är de röda strecken som markerar vad du vill ta bort. Du behöver nog hjälp av en konstruktör och lär också behöva göra en bygganmälan.
1 16386 skrev:
Du tänker alltså ta bort delar av bärande väggar, om det är de röda strecken som markerar vad du vill ta bort. Du behöver nog hjälp av en konstruktör och lär också behöva göra en bygganmälan.
1 16386 skrev:
Du tänker alltså ta bort delar av bärande väggar, om det är de röda strecken som markerar vad du vill ta bort. Du behöver nog hjälp av en konstruktör och lär också behöva göra en bygganmälan.


P peroande skrev:
Takstolarna ser inte ut att vara självbärande vilket innebär att du har en bärande hjärtvägg genom huset på bottenvåning och i källaren. Går parallellt med husets långsida.
Hej! Jo det är snickaren varit hos mig då vi kom överens att riva väggen och sätta limträbalk på båda sidan. Igår dom kom fram att skulle inte behöva sätta limträbalk utan skulle räcka bara riva väggen. Väggen är borta nu och jag har väldigt dålig känsla. Vi kom överens att väggen är bärande anmälan är gjord dock slutet blev inga limträbalk. Nu funderar jag ta hit en annan företag som kan dubbelkolla på det. Känns bara snickaren som va här hos mig hade tidbrist och lat. Vissa säger man ska lita på jobbet som är gjord fackmannamässigt men som sagt jag har dålig känsla.. känns inte rätt.
 
Väggen är mes största sannolikhet bärande och måste lastas av på ett korrekt sätt. Om man bortser att det är en potentiell livsfara för er som bor där så lär ni inte få något från försäkringen om kåken rasar in, och ni lär också kunna vänta er problem när ni eventuellt säljer. Alltså är det en risk både för hälsa och ekonomi. Ta in hjälp !
 
H Hakan Simsek skrev:
Vi kom överens att väggen är bärande anmälan är gjord dock slutet blev inga limträbalk.
En bygganmälan till kommunen om en ändring i bärande konstruktion utan någon form av konstruktionsritning låter konstigt. Fick du startbesked? Men inte följt det, då det inte blev någon balk? Nu är det administrativa inte ditt största problem - att stampa upp (?) och sedan se hur det hela ska lösas är prio - men kommunen lär väl utfärda sanktionsavgift.
 
Utifrån fotona och ritningarna som bifogats så är väggen bärande som redan nämnts tidigare. Nu är det ingen snö på taket som tur är men jag rekommenderar att du sätter en stämp under varje takstol i inväntan på att någon annan tar en titt på det.
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Vill du inte köpa en redig stämp i stål så kan du ta ett par kraftiga reglar, typ 45x120 eller 45x95 och göra dom 5-10 mm längre än takhöjden och slå in dom så att de tar spjärn och därmed avlastar taket.
 
Jag instämmer med flertalet föregående. Sätt stämp under de "fria" takstolarna och kalla på någon konstruktionskunnig. Tänk på att det inte ingår i en snickares kompetens att bedöma den här typen av frågor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.