Hej allihopa!

Har ett Elementhus byggt -59, har en fundering angående bärande väggar. Det är nämligen så att jag vill flytta en vägg ca 1,5 meter in mot sovrummet på övre plan. Så att dagens ”klädkammare/kontor” blir lite större.

Hur avgör man om väggen är bärande?
Infogar några bilder från ritningar jag fått av kommunen. Det är alltså väggen mellan klädkammare och sovrummet åt vänster på ritningen som jag vill flytta.

Tacksam för all hjälp!

Gammal ritning av ett snitt genom ett tvåvåningshus, med mått och sektionsbeteckning, relaterat till en byggfråga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning på vindsplan av Elementhus från 1959, visar uppdelningen av sovrum, klädkammare och WC.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det enda som är bärande på övervåningen är stödbenen till takstolarna, inga mellanväggar.
 
  • Gilla
Jowke
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det enda som är bärande på övervåningen är stödbenen till takstolarna, inga mellanväggar.
Okej, tack för hjälpen. Så om jag förstått det rätt så är alltså ingen vägg bärande på övervåningen förutom väggen mot kattvind där stödbenen finns?

Så här ser det ut på kattvind :
Träkonstruktion och golv på en kattvind med synliga stödben och bjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Jowke skrev:
Så om jag förstått det rätt så är alltså ingen vägg bärande på övervåningen förutom väggen mot kattvind där stödbenen finns?
Ja, det är rätt.
 
  • Gilla
Jowke
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Ja, det är rätt.
Tack o bock!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.