Har ett rum med garderober vända in i det rummet, i rummet bredvid är en garderob vänd in mot det rummet.
Jag ska ta bort alla garderober är planen och sätta skjutdörrar i rummet som har en garderob för tillfället.
Har sett grannars om har 4 garderober vända i rummet med 1 istället för nuvarande som är original planlösningen.

En del av väggen är bärande i huset men jag är osäker om den vägg som är bakom de 3 garderoberna kan vara bärande på den lilla del eller om "T:et" innan är den bärande delen?
 
  • Arkitektonisk ritning av en bostadsplan med markerade garderober och bärande vägg indikerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska man tolka ritningarna så är väggen som går lodrätt på ritningen mitt i huset, bärande. Det gäller väggen som omger garderoberna, även om den går i sick-sack. Det går säkert att modifiera den något i läge. Vill du ta bort den helt krävs en balk som ersättning.
 
Jag skulle alltså vilja ha skjutdörrar där väggen går bakom garderoberna. Kan man sätta en balk bara där garderoberna är idag? Alternativet är väl att göra garderobsvägg där den bärande är. Kanske därför de flesta grannar verkar ha så istället.
 
  • Vy av träbalkar bakom väggskivor, potentiell plats för stödjande balk vid renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbalkar och reglar synliga där en vägg har tagits bort, förberedelse för skjutdörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Streckade är där jag vill sätta skjutdörrar istället och ta bort den del av väggen som är där bredvid garderoben.
Röda är där garderoberna i andra rummet är nu och där jag ska bygga vägg istället.
 
  • Arkitektonisk ritning av en lägenhetsplan med markerade ändringsområden för skjutdörrar och ny vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D DrDim skrev:
Streckade är där jag vill sätta skjutdörrar istället och ta bort den del av väggen som är där bredvid garderoben.
Röda är där garderoberna i andra rummet är nu och där jag ska bygga vägg istället.
Om du ska ersätta väggen ned en balk så kommer den stjäla garderobsutrymme. Jag hade nog valt att bygga en ny bärande vägg där du ritat den "nya" väggen.
 
Ja det är väl det jag vill göra egentligen. Behöver man såga upp taket och fixa så bjälklagen vilar på nya väggen?
 
Nu har jag rivit bort garderoberna och funderar på om det är värt att flytta den bärande delen som ni ser på bilden. Hur går man till väga? Gamla konstruktionen ser ut som bild 2 ifrån sidan. Har kollat upp i taket och två bjälklag är skarvade på bärande väggen resterande bjälklag är skarvade på hjärtväggen. Antar att man behöver förstärka skarvarna?
 
  • Rumsrenovering med borttagna garderober och exponerad bärande vägg samt synlig takbjälke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En exponerad bärande trädel i ett utrymme där garderober tagits bort, visar synlig skarv mellan golvytorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som vet? Vi pratar om att flytta väggen 60cm. Behöver man konstruktionsberäkna detta?
 
  • Vägg med träreglar och synliga rör, eventuell omkonstruktion övervägs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälkar och spånskivor i en byggkonstruktion, möjligen en vägg som diskuteras för flyttning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan nog svara men då måste underlaget bli tydligare. Det som har rivits måste relateras till ritningen för att man ska kunna säga något med säkerhet. Att flytta en vägg 60 cm kan betyda mycket i vissa sammanhang.
 
Jag har alltså bara rivit ur garderoberna, väggen på första bilden i inlägg #7 som är endast spacklad på spikhuvuden är alltså den jag vill flytta. Det är originalplanlösning och inget är ändrat, resterande bärande vägg är den som dörren är vid och fortsätter igenom resten av huset.

3st bjälklag går över den väggen som jag vill flytta, 2 har skarvar som vilar på den och har spikats med brädor runt skarvarna, 3e bjälklaget har en spikplatta och skarven vilar inte på något förutom en tunn bräda för att skruva gipstaket i. Jag har tyvärr inte mer än de ritningar som är i tråden då det var det enda kommunen hade och tidigare ägare inte har sparat något.

Är väl inte hela världen att sätta skjutdörrar på stora delen och en ny garderob i andra rummet men funderar ändå om det skulle kunna vara värt att flytta den.
 

Bästa svaret

För att kunna flytta väggen behöver skarvarna göras om så att de blir mycket styvare. Det innebär långa skarvstycken och genomgående bultar. Det är bättre och enklare att sätta en balk (limträ) som ersättning för väggen. En 3 m lång balk skulle behöva vara i storleksordningen 90x315 mm. Spikplattan är skum. Det skulle kunna tyda på ett sentida snickarjobb av tveksam kvalitet.
 
Tack för svaret, misstänker att grannar som har flyttat den här väggen inte har gjort det på den nivån. Men det gör mitt val enklare, kommer inte flytta den utan istället bara gipsa igen passagen och ha skjutdörrar på ena sidan och en garderob på andra. Nu ska man bara hitta en passande garderob som är så hög som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.